Otsikko
Valtionyhtiöiden yksityistäminen Suomessa: Outokumpu, Sonera, Rautaruukki, Stora Enso, Etsin tietoa yksityistämisprosessista lehtiartikkeleita, julkaisuja,…

Kysytty

Valtionyhtiöiden yksityistäminen Suomessa: Outokumpu, Sonera, Rautaruukki, Stora Enso, Etsin tietoa yksityistämisprosessista lehtiartikkeleita, julkaisuja, mitä tahansa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtionyhtiöiden yksityistämisestä Suomessa on tehty tutkielmia. Tässä muutama :
RANTANEN, Juha-Petteri : Privatisointi ja suomalaiset valtiolliset teollisuusyritykset. Pro-gradu -työ. Turun yliopisto, taloustiede. 1992
STENVALL, Kimmo : Valtionyhtiöiden yksityistäminen Suomessa. Pro-gradu -työ. Turin yliopisto, valtio-oppi. 1998.
KLEM, Ville : Valtionyhtiöiden yksityistäminen : tehokkuus, informaatio ja monopolin säätely. Helsingin yliopisto. Pro gradu, kansantalous. 1998.
OJALA, Tuija : Valtionyhtiön listautuminen - Sonera Oy. Erikoistyö : Turun ammattikorkeakoulu, kauppa ja palvelu. 1999.
LEPPÄMÄKI, Päivi : Valtionyhtiöiden yksityistäminen ja johdon valvonta. Pro-gradu -työ. Tampereen yliopisto, kansantaloustieteen laitos. 1997.
PRIVATIZATION of Finnish state-owned companies / Ministry of Trade and Industry. 1998.
Tiedot ovat Linda-tietokannasta, jota pääset käyttämään mm. pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen asiakaspäätteiltä.
Tässä aiheeseen liittyvä nettilinkki http://www.vn.fi/ktm/2/2_7.htm
Kirjallisuutta : SONERA oy muuttuvassa toimintaympäristössä. 1998.
VENNAMO, Pekka : Pekka, posti ja Sonera. !999.
Lehtiartikkeleita :
SAASTAMOINEN, Jukka : Sonera-operaatio loppusuoralle. Suomen kuvalehti. 1999 ; 40 ; 14.
VESIKANSA, Jarkko : Sonera polttaa valtion näpeissä. Suomen kuvalehti. 2000 ; 9 ; 14.
PUUSTINEN, Terho : Myyjien ahneus kaatoi kaupat Sonerasta. Talouselämä. 2001 ; 18 ; 22-28.
RAIVIO, Jarmo : Soneran seuraava askel. Helsingin sanomat. 1998-10-18.
SUMMA, Markku : Budjettivirastona emme enää pärjäisi kilpailussa. Lakimiesuutiset 1999 ; 4 ; 4-7.
SARKKINEN, Erkki : kovimmassa vauhdissa Sonerassa oli painettava jarrua. Kuntalehti. 1998 ; 20 : 24-26.
MIETTINEN, Anssi : Riidat johtivat Talosen potkuihin, Helsingin sanomat. 2001-03-22.
" " Hallitus hoi, Sonera lihoiksi. Helsingin sanomat. 2000-02-20.

HERLIN, Niklas : Suomessa väännetään metallista. Suomen kuvalehti. 1997 ; 6 ; 18-22. (Rautaruukki, Outokumpu).
RAUTARUUKIN yksityistäminen etenee. Ahjo. 1997 ; 8 ; 20.
SIMOJOKI, Samuli : Mikko Kivimäen pitkä tie valtion patruunasta pörssiyhtiön johtajaksi. Lakimiesuutiset. 1997 ; 7-8, s. 4-6. (Rautaruukki)
HERLIN, Niklas : Valtio myy vauhdilla. Suomen kuvalehti. 1997 ; 16 ; 10. (Rautaruukki)
SIMONEN, Risto : Enson ja Storan yhdistymisestä maailman suurin metsäteollisuusyritys. Metsälehti. 1998 ; 12 ; 10-11.
JEFFREYS, Janie : Stora Enso : tasavertaisten fuusio. Enso : henkilökunnanlehti. 1998 ; elokuu, s. 10-14.
HÄRMÄLÄ, Jukka : Stora Enso syntyy. Enso : henkilökunnanlehti. 1998 ; 3, s. 2.
LAITINEN Pentti Enso ja Stora yhdistymässä metsäjätiksi. Helsingin Sanomat. 1998-06-02.