Otsikko
Usko tai älä -kirjassa oli apinoiden viittomakieltä. Esim: tuhma apina. Onko apinoiden viittomakielessä muitakin viittomia? Onko apinoiden viittomakieltä lisää…

Kysytty

Usko tai älä -kirjassa oli apinoiden viittomakieltä. Esim: tuhma apina. Onko apinoiden viittomakielessä muitakin viittomia? Onko apinoiden viittomakieltä lisää jossakin kirjassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Simpanssille nimeltä Washoe opetettiin viittomakieltä. Voit lukea siitä Roger Foutsin kirjasta Simpanssini Washoe: yhteinen matkamme... ja mitä simpanssit opettivat meistä ihmisistä (1999).

Kirjan sisäkannessa kuvataan kirjaa "Simpanssini Washoe-teoksen kuvaus alkaa Renon kokeellisen psykologian laitoksen puutarhasta, jossa innostunut assistentti Roger Fouts kärsivällisesti opettaa villiä simpanssivauvaa puhumaan. Viisivuotiaana Washoe käyttää luotettavasti jo toistasataa viittomakielen sanaa ja ymmärtää satoja muita viittomia."

Kirjallisuusverkkopalvelu Kirjasammosta löytyy koko kuvaus: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aub64ef0d5-482f-41f4-87d8-b…

1 ääntä

Kommentit

Jane Goodallin opinäytetyössä on joitakin käsimerkkejä, joita Jane näki simpanssien käyttävänluonnossa. Sittemmin niitä on tutkittu lisää, ja huomattu että eri alueilla on erilaisia merkkejä, tai samoanlaisia merkkejä käytetään eri tavalla. Simpansseilla on siis erilaisia kulttuureja.

Amerikkalaiset tutkijat ovat opettaneet simansseile, gorilloille ja orangeille amerikkalaisen viittomakielen yksinkertaistettua muotoa, mm. siksi että Gorillojen ja orankien sormet eivät taivu yhtä hyvin kuin ihmisellä.