Useissa ryhmissä Facebookissa julkaistaan lehdistä ja kirjoista valokuvattuja tai skannattuja kuvia ja artikkeleita. Saako näin tehdä? Onko olemassa jotain…

Kysytty

Useissa ryhmissä Facebookissa julkaistaan lehdistä ja kirjoista valokuvattuja tai skannattuja kuvia ja artikkeleita. Saako näin tehdä? Onko olemassa jotain esimerkiksi ikärajoituksia kuvien kopioinnille (esimerkiksi 50 vuotta vanha lehti josta kuva kopioidaan)? Onko sillä merkitystä onko kyseessä suljettu ryhmä vai ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkia Facebook-julkaisuja ja vastaavia muita ympäristöjä koskevat samat tekijänoikeusmääräykset kuin muutenkin. Myös suljetut ryhmät ovat julkista toimintaa. Artikkelit nauttivat suojaa 70 vuotta kirjoittajansa kuoleman jälkeen, samoin kaikki piirrokset ja maalaukset.

Valokuvilla on erityinen asema laissa. Kaikki valokuvat nauttivat suojaa, joka kestää 50 vuotta valokuvan ottamisesta, myös kenen tahansa nappaama maisemakuva, Sen lisäksi valokuva, jota pidetään taiteellisesti omaperäisenä teoksena, saa normaalin 70 vuoden suojan ottajansa kuolemasta, Tästä syystä valokuvien tekijänoikeudellisen suojan pituus on joskus tulkinnanvarainen. Yleensä kuitenkin lähdetään siitä, että jos kuvaaja on sitä mieltä, että hänen teoksensa on omaperäinen, se tulkitaan teokseksi.

Vertkossa syyllistytään koko ajan kuvien ja tekstien luvattomaan käyttöön. Tekijänoikeuslaki on kuitenkin ns. asianosaisoikeutta eli oikeudenhaltija nostaa syytteen, jos niin harkitsee. Tästä syystä monet tekijänoikeusrikkomukset verkossa jäävät sekä selvittämättä että ilman seurauksia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että teot olisivat lainmukaisia. Lähtökohtaisesti jokaisen suojatun kuvan, tekstin ja muun teoksen käyttämiseen täytyy saada tekijän lupa.

Heikki Poroila