Tuttavani sulatti jäisiä marjoja mikrossa täydellä teholla. Marjoista alkoi lähteä pieniä kipinöitä ja keittiöön tuli palaneen hajua. Ongelma ei lähtenyt uuden…

Kysytty

Tuttavani sulatti jäisiä marjoja mikrossa täydellä teholla. Marjoista alkoi lähteä pieniä kipinöitä ja keittiöön tuli palaneen hajua. Ongelma ei lähtenyt uuden mikron ostollakaan. Mikä ilmiö saattaisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tavallinen syy mikroaaltouunissa kipinöintiin on se, että sulatusastiana on käytetty metalliastiaa. Myös uunin likaisuus tai kierrätyspaperista valmistetut tuotteet (voivat sisältää epäpuhtauksia) aiheuttavat kipinöintiä.

Jäisten marjojen tai kasvispalojen kipinöintiin antaa Helsingin Energian asiakaslehti Helen (nro 4, 2005) myös tällaisen syyn:

"Jäiset palat ja ilma aiheuttavat yhdessä
uunin mikroaaltokenttään ns. kentäntihentymiä,
jotka ilmenevät kipinöintinä. Ilmiöstä ei ole mitään
haittaa. Kun jäiset kasvikset pannaan astiaan ja
pohjalle tilkka vettä, ei kipinöintiä esiinny."
http://www.helen.fi/palvelut/helen/0504Helen.pdf

60 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Samanlaista kipinöintiä ja palaneen hajua sekä makua olen saanut aikaiseksi mustaviinimarjoilla. Muut marjat eivät ole reagoineet samalla tavalla.

Minullekin käy tällä tavoin usein nimenomaan kun sulatan mustaherukoita, yleensä puolella teholla. Kipinöitä ei näy, mutta tulee palaneen hajua.