Otsikko
Tulipa vielä mieleen yksi kysymys. Voiko valokuvia otsonoida?

Kysytty

Tulipa vielä mieleen yksi kysymys. Voiko valokuvia otsonoida?

Vastaus

Vastattu

Ainakaan Kansallisarkiston arkistointiohjeissa otsonia ei suositella käytettäväksi arkistoaineiston puhdistamiseen, sillä se hapettaa paperia voimakkaasti. Hapettuminen voi johtaa paperin kellastumiseen, happamoitumiseen ja lopulta haurastumiseen sekä muutoksiin merkintäaineissa.

Lisätietoa: https://arkisto.fi/fi/palvelut/saeilyttaeminen/ohjeet-homeisen-aineisto…