Tietoa ja kuvia Suomen ja/tai Ruotsin puukirkoista.

Kysytty

Tietoa ja kuvia Suomen ja/tai Ruotsin puukirkoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä tietoa että kuvia puukirkoista löytyy mm. seuraavista teoksista:
*Suomalainen puukirkko, Suomen rakennustaiteen museo, 1989.
*Suomen kirkot Osa: 21, Keuruun ja Pihlajaveden kirkot, Museovirasto, 1998. Sekä muut Suomen kirkot -teossarjan osat.
*Ahrens: Pohjois-Euroopan varhaiset puukirkot, Museovirasto, 1983.
*Santakari: Kansanrakentajien puukirkot, Otava 1977. (myös ruotsinkielinen teksti)
*Kauniit kirkkomme, Espoo, CompOpus, 1999 Aineistolaji: CDROM

Lisää kirjoja aiheesta löytyy Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta ( http://www.ouka.fi/kirjasto/intro ) asiasanoilla PUUKIRKOT tai KIRKKORAKENNUKSET.

Kotimaisten lehtien Aleksi-artikkelitietokannasta löytyy muutamia viitteitä, esim.:
*Tompuri, Vesa: Suomalaisten ylpeydet : puukirkot, Aalto ja Saariset : Katsaus suomalaisen rakentamisen historiaan : Rakennuslehti1999 (33) ; 33
*Äijö, Antti: Puusta on kirkot rakennettu : Pellervo 1994; 12
* Ylipoussu, Ellenoora: Vanhojen puukirkkojen koruton kauneus : ET-lehti 1993; 7

Kaupunginkirjaston kokoelmiin kuuluu kyllä muutamia pohjoismaisesta arkkitehtuurista kertovia teoksia, joista saattaisi löytyä tietoa myös kirkkorakennuksista, mutta epäilenpä, että ruotsalaisista puukirkoista aineistoa löytyisi varmaan kattavimmin Oulun yliopiston arkkitehtuurin osaston kirjastosta.
Ja edelleen, mikäli etsit tietoa aiheesta nimenomaan muilla kielillä kuin suomeksi, suosittelen lämpimästi vierailua arkkitehtuurin osaston kirjastossa, osoite löytyy nettisivulta http://www.kirjasto.oulu.fi/kirjastoyksikot/tekniikka/arkkitehtuuri/ .