Teen opinnäytetyötä yh-perheille. Käsittelen siinä mm. voimaantumista. Olisiko sinulla antaa vinkkejä alan kirjallisuudesta esim. mitä voimaantuminen on, mitä…

Kysytty

Hei,
teen opinnäytetyötä yh-perheille. Käsittelen siinä mm. voimaantumista. Olisiko sinulla antaa vinkkejä alan kirjallisuudesta esim. mitä voimaantuminen on, mitä tarkoitetaan, mihin se auttaa jne.??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voimaantumisesta on kirjoitettu työelämän, masennuksen ja kotoutumisen näkökulmista, mutta teoksia, jotka antaisivat rakennuspalikoita yh-perheille on valitettavan niukasti. Voisin kuitenkin suositella seuraavia teoksia ja tiedonlähteitä:

Perustietoa siitä, mitä voimaantuminen on, voisit löytää Anna-Liisa Lämsän teoksesta "Mieli maasta" (2011) ja Jorma Heikkilän teoksesta "Voimaantuminen työyhteisön haasteena" (2005).

Yksinhuoltajaperheiden näkökulmaan voisit päästä kiinni teoksella:

Mantu, Eve (2006): "Musta tulee perhe" on voimakirja yksin odottaville.

Kuukasjärvi, Anja, Linnossuo, Outi, Sutinen, Jussi (2011) "Taidetyöskentely arjen näyttämöillä : teoriaa, menetelmiä ja sovelluksia" käsittelee mm. arjessa voimaantumista luovuuden ja taiteen keinoin.

Salonen, Mirva & Raudaskoski, Teemu (2012): "Voimauttavan vertaisohjauksen käsikirja" on puolestaan käytännönläheinen opas vertaisohjaajille. Kirja on luotu vertaisryhmän perustamisessa ja ryhmän ohjaamisessa aloittelevia vertaisohjaajia varten.

Yhden vanhemman perheiden liitto YVPL ry (http://www.yvpl.fi/) julkaisee Muuttuva perhe -lehteä, joka esittelytekstin mukaan tarjoaa tukea vanhemmuuteen, jaettuja iloja, neuvoja selviytymiseen sekä tietoa oikeuksista.

Voimaannuttamisen käsittelle läheinen käsite onkin vertaistuki sekä valtaistumisen käsite, joka näyttää vilahtelevan paljon mm. vammaisten oikeuksista ja elämänlaadusta puhuttaessa.