Otsikko
Teen korkeakoulutason projektitehtävää Helene Schjerfbeckistä ja tarvitsisin hänestä kertovia lehtijuttuja. Haluaisin erittäin mielelläni saada luettavakseni…

Kysytty

Hei! Teen korkeakoulutason projektitehtävää Helene Schjerfbeckistä ja tarvitsisin hänestä kertovia lehtijuttuja. Haluaisin erittäin mielelläni saada luettavakseni aikalaisaineistoa esim. sanomalehdistä. Onko tällaisia tietoja mahdollisuus saada ja jos, niin mistä. Voinko esim. lukea niitä sähköisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helene Schjerfbeckiä käsitteleviä uudempia aikakauslehtiartikkeleita voit hakea esimerkiksi Aleksi-viitetietokannasta, joka on käytettävissä kirjastoissa. Lisäksi Turun kaupunginkirjaston käsikirjastossa indeksoidaan taideaiheisia sanoma- ja aikakauslehtiartikkeleita. Taidekortistossa ei kuitenkaan ole viitteitä 1970-lukua vanhemmista artikkeleista. Myös Turun kaupunginkirjaston aikuistenosaston vanhasta asiasanakortistosta löytyy muutamia artikkeliviitteitä Schjerfbeckistä (esimerkiksi Naisten Ääni 1942, s. 95-97 ja 1946, s.24-28). Viitteitä aikakaus- ja sanomalehtiartikkeleihin kannattaa etsiä tutkimuskirjallisuudesta, ks. esim. Ateneumin 1992 julkaisema Helene Schjerfbeck -teos (toim. Ahtola-Moorhouse).

Vanhojen sanomalehtiartikkeleiden haussa auttaa Historiallinen sanomalehtikirjasto 1771-1860 osoitteessa http://digi.lib.helsinki.fi/ . Helene Schjerfbeckiä (1842-1946) käsitteleviä artikkeleita sieltä ei valitettavasti löydy. Voisit etsiä niitä selaamalla sanomalehtien mikrofilmejä sellaisten päivämäärien tienoilla, jolloin häntä olisi voitu haastatella / arvioida näyttelyn, syntymäpäivän tms. syyn vuoksi.