Kun suklaa on vegaanista, onko siinä ötököitä? Jos olen käsittänyt oikein suklaassa on aina mukana hyönteisiä, on joku tietty…

Kysytty

Kun suklaa on vegaanista, onko siinä ötököitä? Jos olen käsittänyt oikein suklaassa on aina mukana hyönteisiä, on joku tietty sallittu prosentti. Mutta miten suklaa sitten voi olla vegaanista? Onko kaakaovoissa hyönteisiä, vai vaan jauheessa?

Vastaus

Vastattu

Minikarjaa, hyönteiset ruokana -kirjan kirjoittanut Lena Huldén sanoo, että kaakaota (suklaan raaka-aine) ei voi valmistaa sillä tavalla, ettei siinä olisi hyönteisiä. Esimerkiksi Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto määrittelee, että 100 grammassa suklaata voi olla enintään 60 hyönteisjäämää. Vegaanisissakin suklaissa voi siis olla hyönteisjäämiä, mutta ehkä sen voi ajatella niin, että niitä ei ole tarkoituksella sinne laitettu, toisin kuin maitoa maitosuklaaseen. Toki tämä on varmasti jokaisen henkilökohtaisesti mietittävä. Hyönteisjäämiä voi olla myös esimerkiksi tomaattikastikkeissa ja hedelmämehuissa.

Sekä kaakao että kaakaovoi tehdään kaakaopavuista, jotka ensin paahdetaan ja sen jälkeen jauhetaan hienoksi. Sen jälkeen kaakaovoin pystyy erottamaan kaakaon kiinteästä aineesta. Kiinteä kuiva-aine jauhetaan edelleen hienoksi kaakaojauheeksi. Eli jos kaakaopapujen mukana on ollut hyönteisiä alunperinkin niin kyllä niitä on sitten sekä kaakaossa että kaakaovoissa.

Vastausessa käytettyjä lähteitä:

Hämmentävä totuus tuttujen raaka-aineiden sisällöstä: "Kaikki ihmiset syövät hyönteisiä" https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/hammentava-totuus-tuttujen-r…
Dammann, Folke: Heinäsirkka keittiössä : hyönteiskeittokirja
Suklaan ABC https://suklaankemiaa.wordpress.com/