Otsikko
Tarvitsisin tietoa pääoman tuottavuudesta sekä tehottomasta pääomasta.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa pääoman tuottavuudesta sekä tehottomasta pääomasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopistokirjastojen yhteistietokanta LINDAsta löytyy hakusanoilla pääoma AND tuottavuus ainakin seuraavat kirjat: Aulin-Ahmavaara, Pirkko (2003): Pääomapanos ja sen tuottavuus Suomessa vuosina 1975-2001 sekä Lönnqvist, Antti (2003): Suorituskyvyn mittaaminen: tunnusluvut asiantuntijaorganisaation johtamisvälineenä.

Suomalaisten aikakauslehtiartikkelien tietokanta ARTOsta löytyvät puolestaan seuraavat artikkelit pääoman tuottavuudesta:

- Kosonen, Pekka: Rakenne- vai suhdannekriisi?
Julkaisussa Tiede ja edistys: monitieteinen aikauslehti. 19(1994): 3, s. 251-255
- Suorsa, Olli: Tuottavuuden ja tuloksen mittaus teollisuusyrityksessä
Julkaisussa Tuottavuus. 30 (1988); 11, s. 58-60
- Siltala, Juha: Tuottaisiko laiskempi pääoma enemmän hyvää useammille
Julkaisussa Tehy (2000): 3, s. 16-20

Tehottomasta pääomasta löytyy sekä pääkaupunkiseudun yleisten kirjaston yhteistietokanta HelMetistä että LINDAsta Matti Pohjolan kirja Tehoton pääoma. Uusi näkökulma taloutemme ongelmiin. WSOY Yritysjulkaisut 1996.

ARTOsta löytyvät seuraavat lehtiartikkelit tehottomasta pääomasta:

- Susiluoto, Klaus: Inefficient capital - the bane of the Finnish economy
Julkaisussa NORDICUM: Scandinavian business review 1997: 2, s. 24-25
- Kuolleen pääoman vapauttaminen
Julkaisussa Tuottavuus. 30 (1988): 10, s. 28-29

Kauppakorkeakoulujen (HKKK ja Hanken) kirjastoista ja Helsingin yliopistonkirjastosta löytyy varmasti paljon lisää tietoa kysymistäsi aiheista, mutta näillä pääset varmasti alkuun!