Syttyvätkö kirjat helposti palamaan tulipalossa? Onko silloin eroa säilyttääkö kirjoja kirjahyllyssä vai ovatko ne esim. suljettuina kaappiin? Tämä tuli…

Kysytty

Syttyvätkö kirjat helposti palamaan tulipalossa? Onko silloin eroa säilyttääkö kirjoja kirjahyllyssä vai ovatko ne esim. suljettuina kaappiin?

Tämä tuli mieleeni, kun palotarkastuksessa määrätään, ettei polttoaineita, esim. polttopuita ei saisi varastoida talon seinustalle (ulos). Kirjojahan yleensä säilytetään kodin seinien sisällä kuivassa säilytyspaikassa, joten eivätkö ne muodosta paloturvallisuusriskiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paperin syttymispiste vaihtelee paperilaadusta riippuen 200 – 350 °C. Tämä vastaa noin 451 Fahrenheit-astetta. Parissasadassa asteessa paperista alkaa haihtua kaasumaisia aineita. Ne eivät vielä syty spontaanisti, mutta leimahtavat helposti ulkoisesta liekistä.

Puuinfon sivuilla kerrotaan, että puun syttymislämpötilaan vaikuttaa se, kuinka kauan puu on lämmölle alttiina. Yleensä puu syttyy 250 – 300 °C:ssa, joten sen syttymislämpötila on vain hieman korkeampi kuin selluloosapaperin. Syttymisen jälkeen puu alkaa hiiltyä noin 0,8 mm minuutissa. Palo etenee hitaasti massiivisessa puutavarassa, sillä syntynyt hiilikerros suojaa puuta palotilanteessa ja hidastaa puun sisäosien lämpötilan nousua ja palon etenemistä. Esimerkiksi jo 15 mm:n etäisyydellä hiiltymisrajasta puun lämpötila on alle 100 °C. Tätä ominaisuutta käytetään hyväksi muun muassa kantavien rakenteiden mitoituksissa. Ehkä massiivinen kirjakaappi hidastaisi kirjojen syttymistä, mutta veisi kohtuuttomasti tilaa asunnossa ja lisäisi myös palokuormaa. Parempi on olla huolellinen tulen käsittelyssä ja tarkistaa sähkölaitteiden kunto sekä palovaroittimen patterit säännöllisesti. Muista myös nuohous kerran vuodessa, jos asunnossasi on tulisijoja.

Runsas kirjojen ja muun tavaran määrä lisää talon palokuormaa. Toisen riskin aiheuttaa poistumisreittien joutuminen tavaran valtaan, mutta tällöin saatetaan puhua jo todella suurista tavaramääristä. Voit siis huoletta säilyttää reilustikin kirjoja kotonasi. Ylen artikkelissa kerrotaan hamstraamisesta ja paloturvallisuudesta: Hamstraajien koteihin pakkotyhjennyksiä – aiheuttavat paloturvallisuusriskin, https://yle.fi/uutiset/3-6789016

Rakennusten käyttötavat sijoitetaan palokuormaryhmiin palokuorman tiheyden mukaan. Kirjastot ja esimerkiksi autokorjaamot ovat ylemmässä luokassa kuin asuinrakennukset. Näyttääkö kotisi enemmän kirjavarastolta kuin asunnolta? Paha kysymys kirjafanille, vai mitä?

Lähteet:

Lauri Suominen: Paperin palonestokemikaalit, sivu 13
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/9464/TMP.objres.649.pdf?s…

Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä, sivu 9
https://www.kktavastia.fi/aineisto/osaan/ke1tek/9/

Unto Siikanen: Puurakennuksen palotekninen suunnittelu, sivu 663
https://www.rakennustieto.fi/Downloads/RK/RK00s659.pdf

Puuinfo: Paloteknisiä ominaisuuksia
https://puuinfo.fi/puutieto/puun-ominaisuuksia/paloteknisia-ominaisuuks…

Nyyssölä Mika: Rakenteellinen paloturvallisuus rakennuksen pelastus-suunnittelussa, sivut 22-23
https://core.ac.uk/download/pdf/38061828.pdf