Otsikko
Suuri tarukirja (ISBN 951-864-014-9), sivulla 27 hakusana Algot, Göötanmaan A. Kirjassa viitataan Ingjald Pahaneuvoon eli Petturiin, joka sitten selitetään…

Kysytty

Suuri tarukirja (ISBN 951-864-014-9), sivulla 27 hakusana Algot, Göötanmaan A.
Kirjassa viitataan Ingjald Pahaneuvoon eli Petturiin, joka sitten selitetään hyvin.
Netistä en löytänyt mitään selitystä haulle "Götanmaan Algot". Mistä tämä "Algot Göötanmaalainen" tulee ruotsalaisten käyttöön?

Vastaus

Vastattu

Suuressa tarukirjassa Ingjald Pahaneuvon kohdalla mainitaan, että kuningas Algot Jöötanmaalta saapui Ingjaldin isän hautajaisiin, mutta muuten Göötanmaan Algotista ei tosiaan kerrota. Suomeksi netistä en onnistunut löytämään tietoja, mutta englanniksi Wikipediassa kerrotaan niukasti Algaut/Algöt nimisestä Göötanmaan kuninkaasta, joka mainitaan Heimskringlassa. Tarkempia tietoja kuningas Algotista en kuitenkaan onnistunut verkosta löytämään, koska sama tieto toistuu useilla sivustoilla. Heimskringlan teksti löytyy kuitenkin verkosta ruotsiksi ja norjaksi, mikäli haluat tutustua siihen tarkemmin.

Lähteet

Henrikson, Törngren & Hansson: Suuri tarukirja (1984)

Wikipedia: Algaut https://en.wikipedia.org/wiki/Algaut

Heimskringla: Ynglingaättens historia https://heimskringla.no/wiki/Ynglinga%C3%A4ttens_historia