SUOPO-pomo Seppo Tiitinen mainitsee tuoreissa muistelmissaan toimittaja Heikki Eskelisen ja yliluutnantti Pertti Olavi Riutan Pohjantähti-nimisen organisaation…

Kysytty

SUOPO-pomo Seppo Tiitinen mainitsee tuoreissa muistelmissaan toimittaja Heikki Eskelisen ja yliluutnantti Pertti Olavi Riutan Pohjantähti-nimisen organisaation julkaiseen Vastarintaopas-nimisen, sveitsiläistä alkuperää olevan teoksen 1980-luvun alussa. Googlesta ei ole apua, ainoa merkintä teoksesta löytyy Kimmo Rentolan artikkelissa Suojelupoliisi kylmässä sodassa 1949–1991, s. 171–174 teoksessa Ratakatu 12 – Suojelupoliisi 1949–2009 (toim. Matti Simola). WSOY, Helsinki 2009. Löytyykö Vastarintaopasta mistään, ja onko se saatavilla esim. SUPOn kautta?

Vastaus

Vastattu

Wikipedian artikkelin perusteella tämä "Vastarintaopas" on käännös sveitsiläisestä kirjasta, jonka alkuperäistä nimeä kukaan ei tunnu tietävän. Pertti Riutan tekemä suomennos on julkaistu Ranskassa, mistä se ei ole kulkeutunut esimerkiksi Kansalliskirjaston kokoelmaan. Suojelupoliisilla epäilemättä on käännöksestä kopio ajalta, jolloin Riutta ja Heikki Eskelinen tuomittiin ehdottomaan vankeuteen vakoilusta Ranskan hyväksi (1984). Yhtä epäilemättä Suojelupoliisi ei ole halukas tällaista dokumenttia lainaamaan ulkopuolisille, vaikka kukaan ei kiellä kysymästä. Suomalaisissa kirjastoissa sitä ei ole.

Heikki Poroila