Otsikko
Suomen slangikielessä käytetään sanoja dissata, feidata ja dumpata. Voiko feidaaminen jossain yhteydessä olla myös dissaamista? Onko dumppaamisella ja…

Kysytty

Suomen slangikielessä käytetään sanoja dissata, feidata ja dumpata. Voiko feidaaminen jossain yhteydessä olla myös dissaamista? Onko dumppaamisella ja feidaamisella jotain yhteistä, vai eroavatko ne toisistaan jollakin tavalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Paunosen kirjasssa Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja (WSOY 2000) kerrotaan kysymistäsi sanoista seuraavaa:

dissaa = osoittaa epäkunnioitusta

feidaa = 1. sotkea, sekoittaa värejä 2. häivyttää ääntä 3. jättää tulematta sovittuun tapaamiseen, pettää odotukset, suhtautua hällä väliä tyyliin sovittuihin asioihin ja tehtäviin 4. tyriä, epäonnistua 5. sumentaa tai pimentää

feidaus = 1. häivytys, sävyliukuma 2. äänen häivytys 3. oharien tekeminen, jättäminen tulematta sovittuun tapaamiseen, tehtäviensä laiminlyöminen

dumppaa = 1. myydä alle käyvän hinnan 2. lyödä 3. haista 4. heittää pois, ulos, erottaa joukosta

Vaikuttaisi siis siltä, että feidaaminen voi olla dissaamista ja feidaamiseen voi kuulua jossain määrin myös dumppaamista. Kuitenkin myös slangi muuttuu ajan myötä ja uudet sukupolvet käyttävät vanhoja sanoja uusissa yhteyksissä.

21 ääntä

Kommentit

dumppaa ≠ haista = dunkkaa

Ei voi, johan se näkyy noista Paunos-lainauksistakin. Dissaaminen on epäkunnioittamista, asennoitumista negatiivisesti ja/tai tämän asenteen osoittamista, feidaaminen on häipymistä, jättämistä tulematta paikalle, tietynlaista _toimintaa_. Feidaus voi johtua dissaamisesta tai toista voi dissata feidaamalla, aivan kuten oharien tekeminen voi johtua halveksunnasta tai voi halveksua tekemällä oharit, mutta oharien tekeminen ei ole sama asia kuin halveksunta.

Dumppaaminen on alihintaan myymisen ohella hylkäämistä, pois heittämistä, ja dumppaamisen voi tehdä feidaamalla, mutta taaskaan hylkääminen ei ole sama asia kuin oharien tekeminen tai häipyminen paikalta. Toinen jättää toisen (dumppaa), toinen ei saavu paikalle (feidaa tapaamisen). Dumppaaminen on transitiiviverbi (vaatii objektin, joka dumpataan), feidaaminen intransitiivi- (ei vaadi objektia).