Suomalaisten ruokavalion vitamiinien saannin selvitys 50 vuotta sitten kansanterveyden kannalta? Ravitsemustieteen avoimen yliopiston oppimistehtävää varten…

Kysytty

Suomalaisten ruokavalion vitamiinien saannin selvitys 50 vuotta sitten kansanterveyden kannalta?
Ravitsemustieteen avoimen yliopiston oppimistehtävää varten haluaisin materiaalia. Tehtävänä on verrata nykytilannetta 50 vuotta sitten vallineeseen vitamiinien saantiin ruokavaliosta. Tähän mennessä en ole löytänyt materiaalia kuin nykytilanteesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansanterveyslaitoksen Ravitsemusosasto tutkii eri tavoin ravinnon ja kansantautien välisiä yhteyksiä.
http://www.ktl.fi/ravitsemus/ Kansanterveyslaitoksen tutkija Marja-Leena Ovaskainen on erikoistunut tähän aihepiiriin. Kansanterveyslaitoksen Ravitsemusosaston yhteystiedot ovat
Mannerheimintie 166 Puhelin (09) 4744 8590 Telefaksi (09) 4744 8591Sähköposti ravo@ktl.fi
Henkilökohtaiset viestit: etunimi.sukunimi@ktl.fi

Tässä julkaisuja, jotka löytyvät Yliopistokirjastojen yhteisjärjestelmästä Lindasta. Voit pyytää valitsemiasi teoksia kaukolainaksi lähikirjaston kautta.
Vaittinen, Matti: Sairaus ja terveys historian näkökulmasta :tutkielma kansanterveyden, sairauden ja terveyden käsitteiden sekä kansanterveyspolitiikan kehityshistoriallisista piirteistä Jyväskylä 1980.
Koskenvuo, Markku: Kansantaudit : esiintyminen, riskitekijät ja tutkimusmenetelmät Turku : 1994.
Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Seurantajärjestelmäjaosto: Kansallinen väestön ravitsemuksen
seurantajärjestelmä : seurantajärjestelmäjaoston loppuraportti Helsinki 1994.
Aer, Juhani: Kansanterveystyön käsikirja Helsinki 1975. Itsenäinen Suomi 80 vuotta / Helsinki 1997.
Mursunen, Mirjami: Kansanterveys käsitteenä ja kansanterveystoiminta Helsinki 1973.
Kansanterveys ja abortit : 1956 Helsinki 1956. Perhe ja yhteiskunta / toim. Kalle Justander Helsinki 1974.