Sukunimen Pietilä, etymologia?

Kysytty

Sukunimen Pietilä, etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen kirjassa Sukunimet Pietilä-nimestä viitataan nimeen Pietikäinen, joka on sukua nimille Pietarila, Pietarinen, Pietiläinen, Pietinen. Näiden kaikkien alkuna saattaa olla etunimi Pietari, josta Pieti on muunnos. Pietilä-nimi olisi näin syntynyt ensin talon nimeksi isännän mukaan, ja sittemmin otettu sukunimeksi. Nimi Pietari on raamatullista alkuperää, joten se on ollut yleinen koko Suomessa kuten myös Pieti. Siitä johdettuja sukunimiä on kirjattu keskiajalta lähtien, kantakoti on Juvalta lähtöisin. Suomen kielen etymologinen sanakirja kertoo sanasta 'pieti' näin: pieti, pietti, piettiö tai peeti = korttipelin häviötikki ja myös pelissä hävinnyt henkilö, pulassa oleva jne. Lönnrotin keksimä merkitys sanalle on 'punajuuri' (ruotsin beta) ja edelleen Lönnrot käyttää sanaa merkityksessä 'jänis'. Sanasta 'piettiö' etymologinen sanakirja tarjoaa paljon selityksiä, joiden olennainen sanoma on että 'piettiö' on jotenkin vaillinainen, esim. huonosti kuohittu eläin, tai muuten oikkuilija, heittiö.

5 ääntä

Kommentit

Pirjo Mikkosen kirjassa Sukunimet Pietilä-nimestä viitataan nimeen Pietikäinen, joka on sukua nimille Pietarila, Pietarinen, Pietiläinen, Pietinen. Näiden kaikkien alkuna saattaa olla etunimi Pietari, josta Pieti on muunnos. Pietilä-nimi olisi näin syntynyt ensin talon nimeksi isännän mukaan, ja sittemmin otettu sukunimeksi.
Nimi Pietari on raamatullista alkuperää, joten se on ollut yleinen koko Suomessa kuten myös Pieti. Siitä johdettuja sukunimiä on kirjattu keskiajalta lähtien, kantakoti on Juvalta lähtöisin.

Suomen kielen etymologinen sanakirja kertoo sanasta 'pieti' näin: pieti, pietti, piettiö tai peeti = korttipelin häviötikki ja myös pelissä hävinnyt henkilö, pulassa oleva jne. Lönnrotin keksimä merkitys sanalle on 'punajuuri' (ruotsin beta) ja edelleen Lönnrot käyttää sanaa merkityksessä 'jänis'. Sanasta 'piettiö' etymologinen sanakirja tarjoaa paljon selityksiä, joiden olennainen sanoma on että 'piettiö' on jotenkin vaillinainen, esim. huonosti kuohittu eläin, tai muuten oikkuilija, heittiö.