Sotilaan kuolipaikka on kenttäsairaala 40. Joukko-osasto 3./JP 4. Kuolinaika 12.8.1944. Missä joukko-osasto oli ja missä kenttäsairaala? Löytyykö kuvaa tuosta…

Kysytty

Hei, sotilaan kuolipaikka on kenttäsairaala 40. Joukko-osasto 3./JP 4. Kuolinaika 12.8.1944. Missä joukko-osasto oli ja missä kenttäsairaala? Löytyykö kuvaa tuosta kenttäsairaalasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jääkäripataljoona 4 vaihdettiin Vuosalmen taistelujen etulinjasta 20.7. alkaen. Seuraavan kuukauden pataljoonalla oli lepoa, huoltopalvelusta ja asekoulutusta selustassa. 3. komppania oli leiriytyneenä Iikkasenmäkeen Viipurin pohjoispuolelle lähelle nykyistä rajaa. 40. Kenttäsairaala oli sijoitettu useisiin kohteisiin. A-osasto siirrettiin 28.7. Hiitolasta Räisälään. Potilasosastoja olivat A I kunnalliskodissa, A II mielisairaalassa ja A III lastenkodissa.  B-osasto siirrettiin 3.8. Hiitolasta Kaukolaan, jossa pappilassa oli 50 paikkaa ja kansakoululla 50 paikkaa. Puolustusvoimien SA-kuva-arkistosta löytyy muutama valokuva Räisälän kenttäsairaalasta elokuulta 1944:

Lähteitä: