Sota-aikana korpraalien ja alikersanttien kauluslaatoissa ei ollut arvomerkkejä, vaan ne merkittiin valkoisin nauhoin olkapoletteihin. Minä vuonna heidän…

Kysytty

Sota-aikana korpraalien ja alikersanttien kauluslaatoissa ei ollut arvomerkkejä, vaan ne merkittiin valkoisin nauhoin olkapoletteihin. Minä vuonna heidän arvomerkkinsä mahtoivat siirtyä "natsoiksi" kauluslaattoihin? Entä missä kersanttien arvomerkit sijaitsivat sota-aikana? Milloin kiinteät tekstiilinatsat muutettiin metallisiksi irtonatsoiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sota-aikana arvomerkkejä koskevien ohjeiden ja määräysten noudattaminen oli luonnollisesti erittäin haastavaa mm. materiaalipulasta johtuen. Tästä syystä arvomerkkien käytössä oli nähtävissä hyvin monipuolisia ja kirjaviakin käytäntöjä. Arvomerkit saattoivat olla osalla kauluslaatoissa, osalla laatattomissa kauluksissa ja osalla merkittynä olkapäänauhoin. Vaatimattomampia merkintätapoja puolsivat käytännön syiden lisäksi myös esim. naamioitumisseikat - värikäs kauluslaatta saattoi erottua maastossa liiankin hyvin. Kirjava käytäntö kosketti niin miehistöä, aliupseeristoa kuin upseeristoakin.

Sota-ajan kirjavista merkintätavoista siirryttiin takaisin virkapukuohjesääntöjen mukaisiin merkintöihin erillisillä käskyillä vuosina 1944-1947.

Kiinteät tekstiilinatsat muutettiin metallisiksi irtonatsoiksi, ns. kulmaraudoiksi vuoden 1958 arvomerkkiuudistuksen myötä, jolloin uusien arvomerkkien asettamista tuli paljon vaivattomampaa.

Vastauksen pohjana käytettiin Marko Palokankaan teosta "Itsenäisen Suomen sotilasarvot ja -arvomerkit" (2000), josta löytyy myös paljon lisätietoa aiheesta kiinnostuneille.