Silmiini osui vanha vastauksenne, joka vastasi henkilön kysymykseen koiran yskästä. Vastaus oli todella hyvä. Te kerroitte siinä, että nielun tulehdukseen…

Kysytty

Silmiini osui vanha vastauksenne, joka vastasi henkilön kysymykseen koiran yskästä. Vastaus oli todella hyvä. Te kerroitte siinä, että nielun tulehdukseen liittyy yskää, kun tulehdus leviää nielusta keuhkoputkiin. Kysyisin, että koskeeko sama myös ihmistä? Eli aiheuttaako nielun infektoituminen yskää? Miksi näin, eihän vielä nielussa ole yskäreseptoreita? Onko parainfluenssan ensimmäinen oire yskä ja nuha, eikä aivastelun ja nenän vuotaminen tai tukkoisuus, kuten yleensä flunssavirusten kohdalla.

Onko muita flunssaviruksia, mitkä infektoi ensimmäiseksi nenän ja nielun kuin parainfluenssa? Eli alkaako jonkun muunkin viruksen aiheuttama flunssa nuhalla ja yskällä? Minkä rsv-virus infektoi ensimmäiseksi? Kiitos mahdollisista vastauksista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

emme ole varsinaisia flunssa-asiantuntijoita, mutta tässäpä jotain aiheesta löydettyä.

Nielun infektoituminen aiheuttaa jo sinälläään yskää, koska ylähengitysteissä, erityisesti kurkunpäässä, on runsaasti yskänrefleksin laukaisevia hermopäätteitä.

Parainfluenssavirusten aiheuttamassa infektiossa tavallisimpia ensioireita ovat yskä ja nuha kuten mainitsitkin sekä lisäksi kurkkukipu ja korkea kuume.

Toinen nimenomaan nenän ja nielun ensimmäiseksi infektoiva flunssavirus näyttäisi olevan adenovirusten ryhmä, niiden aiheuttamissa infektioissa alkuoireita ovat nielutulehdus, yskä, päänsärky ja kuume.

RS-viruksen aiheuttaman taudin oireet vaihtelevat lievästä infektiosta alempien hengitysteiden vaikeisiin infektiotiloihin. Tyypillisiä alkuoireita ovat nuha ja ruokahaluttomuus, taudin edetessä mukaan tulee yleensä kuumetta, yskää, nielutulehdusta ja myöhemmin usein myös välikorvatulehdus. RSV:n aiheuttamia infektioita esiintyy vakavina tauteina yleensä vain pienillä lapsilla ja vanhuksilla, muilla taudin oireet ovat lievempiä.

Lisätietoa flunssanaiheuttajien maailmasta löydät mm. Duodecimin kustantamasta kaksiosaisesta teoksesta Mikrobiologia ja infektiosairaudet.

Terveisin,

Porin kaupunginkirjaston tietopalvelu
tietopalvelu@pori.fi