Otsikko
Selailin Kansalliskirjastosta vanhoja julkaisuja ja törmäsin Nuorison Eläinten-ystävä lehdessä 1910-luvun lopussa artikkeliin jossa puhuttiin linnunpöntöistä…

Kysytty

Hei! Selailin Kansalliskirjastosta vanhoja julkaisuja ja törmäsin Nuorison Eläinten-ystävä lehdessä 1910-luvun lopussa artikkeliin jossa puhuttiin linnunpöntöistä pikkulinnunliukkuina. Onko liukku ollut kuinka yleinen nimitys pöntöille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan liukku on onttoon puuhun tehty linnunpesän tila.

Suomen murteiden sanakirja kertoo, että sana liukku on tarkoittanut (pesä)koloa, onkaloa tai  vesilinnun munituspönttöä lähinnä Keski- ja Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Kainuussa sekä Rautjärvellä.

Suomen murteiden sanakirja on kartta alueista, joilla sanaa on tavattu

Liukku-sana Suomen murteiden sanakirjassa

https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_3_L-N.pdf

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit