Sain tällaisen vastuksen kysymykseeni: Vastattu 14.9.2015 11:24:33 (Viimeksi muokattu 14.9.2015 11:24:33) Olisiko kyseessä kirja Toini Lehtinen-Palme: Riitta…

Kysytty

Hei,
sain tällaisen vastuksen kysymykseeni:

Vastattu 14.9.2015 11:24:33 (Viimeksi muokattu 14.9.2015 11:24:33)
Olisiko kyseessä kirja Toini Lehtinen-Palme: Riitta ja Asko Ruotsissa.
Valistus, 1948
Kirjassa sisarukset joutuvat jatkosodan aikana sotalapsiksi ruotsalaiseen johtajan kotiin, jossa eheyttävät isän ja pojan tulehtuneita välejä. Kirjassa kuvataan lasten sopeutumisongelmia ja Ruotsin tavaranpaljoutta ja sitä kuinka Suomen koti ja vanhemmat unohtuvat nopeasti. (suomalaisia nuortenkirjaklassikoita, 2000, s. 91.)
Teos on Varastokirjaston kokoelmissa ja sieltä kaukolainattavissa.

Tästä kirjasta ei kuitenkaan ollut kysymys, koska päähenkilönä oli vain tämä Riitta (muistaaksesni). Jos vielä yritän palauttaa kirjaa mieleeni, niin kirjan päätössana oli "äiti", jonka Ruotsista palannut lapsi oppi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kävin läpi kotimaisia nuortenkirja klassikoita esittelevät kirjat mutta mitään kuvailemaasi en löytänyt. Laitan kysymyksesi yleiselle tiedonhakulistalle jolloin kaikista Suomen kirjastoista voidaan vastata kysymykseesi. Toivotaan että oikea kirja löytyy.