Otsikko
Sain juhannuslahjaksi divarituliaisena Aleksei Tolstoin Kärsimysten tie 1-3. Yritin verkosta etsiä tietoja Aleksei Tolstoista, mutta tulos oli varsin niukka ja…

Kysytty

Sain juhannuslahjaksi divarituliaisena Aleksei Tolstoin Kärsimysten tie 1-3. Yritin verkosta etsiä tietoja Aleksei Tolstoista, mutta tulos oli varsin niukka ja osin vaikutti jopa virheelliseltä. Ensimmäisen osan luettuani jäi kiinnostamaan kuka Aleksei Tolstoi oikein oli; koska syntynyt, missä, koska kirjoitti yllä mainitun kirjan ja mitä muuta hän on kirjoittanut, mitä hän on opiskellut ja oliko hänellä myös jokin muu ammatti kuin kirjoittaminen. .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aleksei Nikolajevitš Tolstoi syntyi 1883 (vanhan venäläisen ajanlaskun mukaan 1882) ja kuoli 1945. Hän oli aatelissukua, arvoltaan kreivi ja Leo Tolstoin etäinen sukulainen. Hän vietti lapsuutensa maatilalla Samaran alueella ja kävi koulua Samarassa. Koulun jälkeen hän opiskeli Pietarin Teknisessä instituutissa. Insinöörin töitä Tolstoi ei tehnyt koskaan - hän alkoi kirjoittaa jo opiskeluaikanaan ja oli koko ikänsä ammattikirjailija. Vallankumouksen jälkeen Tolstoi muutti ulkomaille mutta palasi Neuvostoliittoon 1923. Neuvostoliitossa hän loi loistavan uran: hän oli yksi Neuvostoliiton menestyneimpiä ja suosituimpia kirjailijoita.

Tolstoi aloitti uransa runoilijana mutta siirtyi pian kirjoittamaan proosaa. ”Kärsimysten tie” (1921 – 1940) on Tolstoin keskeisiä teoksia, mutta parhaana pidetään keskenjäänyttä historiallista romaania ”Tsaari Pietari”. Tolstoin tuotannossa on myös aivan toisenlainen alue. Hän harrasti kansanperinnettä (hän mm. organisoi kansanperinteen keruuta Venäjällä). Hän kertoi uudelleen perinnesatuja ja kirjoitti itse yhden Venäjän kuuluisimmista taidesaduista ”Pieni kulta-avain eli Buratinon seikkailut”, joka on Pinocchion mukaelma. Tämän lisäksi Tolstoi kirjoitti fantasiaromaaneja. Hänen kirjaansa ”Aelita” sanotaan ensimmäiseksi neuvostoliittolaiseksi scifi-romaaniksi.

Aleksei Tolstoin maine on kärsinyt siitä, että häntä on pidetty poliittisena opportunistina ja diktatuurin tukijana. Toisaalta on sanottu, että hänen syvin maailmankatsomuksensa oli elämänilo. "Kärsimysten tietä" arvostetaan Venäjällä; siitä otetaan jatkuvasti uusia painoksia. Mitä tulee itseensä Aleksei Tolstoihin, venäläinen nykykirjailija Aleksei Varlamov on äskettäin kirjoittanut hänestä elämäkerran. Tämä elämäkerta on nyt ehdokkaana Venäjän suurimman kirjallisuuspalkinnon ”Bolšaja kniga” saajaksi.

Kirjalähteet: Handbook of Russian Literature, toim. Terras, 1985
Russkije pisateli 20 veka : biografitseski slovar, 2000

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Aleksei N(ikolajevitš) Tolstoita ei pidä siis sotkea Aleksei K(onstantinovitš)Tolstoihin, joka eli 1817-1875. Voi selittää nuo kysyjän löytävät "virheelliset tiedot". Kumpikin kulkee ajoittain ilman tuota nimitarkennetta.

Aleksei Nikolajevitš Tolstoi , "Punainen kreivi" tai "Toveri kreivi", oli taitava kirjailija, mutta häntä on pidetty periaatteettomana. Kannattaa kuitenkin muistaa aika, jona hän toimi palattuaan Neuvostoliittoon. Hän oli kannattanut valkoisia, ollut emigranttina lännessä. Vaikka hän sai 40-luvulla Stalinin palkintoja teoksistaan, hänen henkensä on sanottu olleen hiuskarvan varassa. Stalinin imarteleminen saattoi pelastaa hänet. Romaanillaan "Hleb", joka julkaistiin pahimpana sortovuonna 1937, hän selvästi liehittelee Stalinia. Hänen kerrotaan saaneen vihiä siitä, että hän oli joutunut Stalinin epäilysten alaiseksi eli hengenvaaraan, mikä lienee vaikuttanut romaanin lopputulokseen.