Otsikko
Saako vieraiden ihmisten haudoille sytyttää kynttilän tai viedä kukkia?

Kysytty

Saako vieraiden ihmisten haudoille sytyttää kynttilän tai viedä kukkia? Näen joskus hylätyltä vaikuttavia hautoja ja mieleni tekisi vähän siistiä tai viedä vaikka kukka. Mutta katsotaanko se ns häirinnäksi tms?

Vastaus

Vastattu

Löysin erään hautakiviyrityksen sivuilta järkevän ohjeen.

Sen mukaan leikkokukkia voi aina viedä, mutta istutetulle kukille on monilla hautausmailla tarkempia sääntöjä.

Kannattaa myös aina huomioida hautausmaan muut kävijät ja haudatun mahdolliset läheiset. Hautausmaan työntekijöiden työtä ei myöskään saa suotta lisätä tai vaikeuttaa.  Linkki sivustolle Steipel.

Hyvinkään hautaustoimen päällikkö Markku Husso on samoilla linjoilla."

Husso muistuttaa, että joistain voi tuntua pahalta, jos joku on istuttanut haudalle kukkia ilman lupaa.

Maljakon voi jättää hautakiven luokse, jonne voi tuoda leikkokukkia tai yksittäisen kukan. Tosin kiven eteen ei kovin paljon kukkia mahdukaan."  Linkki Vantaan sanomat 2.7.2017

1 ääntä

Kommentit

Olisi toivottavaa, että se joka anonyymisti vie haudalla kynttilän tai kukkia, myös noutaa niiden roskat pois.
On epämiellyttävää, jos haudalle, jolle omaisest eivät jostain syystä pääse käymään, viedään jotain ja jätetään sinne sitten puoliksikpaleneet kynttilät ja kukanraadot makaamaan.