Otsikko
Pystyykö mustekala hengittämään/elämään kuivalla maalla?

Kysytty

Pystyykö mustekala hengittämään/elämään kuivalla maalla?

Vastaus

Vastattu

mustekala tarvitsee vettä hengittäkseen kiduksillaan. Ne voivat kuitenkin siirtyä jonkinlaisia matkoja maata pitkin. Nahan pysyessä kosteana mustekala voi ottaa jonkin verran happea ihonsa kautta (passiivinen diffuusio). Tämä lienee tehokkaampaa pienemmillä mustekaloilla, joilla ihon pinta-ala suhteessa massaan on suurempi. yksiselitteistä vastausta siihen, kuinka kauan mustekala voi olla kuivalla maalla ei voida antaa.

https://biology.stackexchange.com/questions/43456/how-long-can-an-octopus-survive-out-of-the-water