Otsikko
"Pysäkiltä lähtevää bussia on väistettävä" kun nopeus on 60km/h tai vähemmän. Onko tämä laki voimassa koko maassa? Onko muissa maissa mitään samankaltaista?

Kysytty

"Pysäkiltä lähtevää bussia on väistettävä" kun nopeus on 60km/h tai vähemmän. Onko tämä laki voimassa koko maassa? Onko muissa maissa mitään samankaltaista?

Vastaus

Vastattu

Liikenneturva on vastannut samanlaiseen kysymyksiin sivuillaan. Linkki Liikenneturvan vastaukseen

"Voimassa olevan tieliikennelain (729/2018) kyseistä väistämisvelvollisuutta käsittelevä 27 § on muotoiltu seuraavasti:

”Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa. Kun pysäkin viereinen ajokaista on pyöräkaista, myös pyöräkaistan viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.” " Linkki Finlexiin (pykälä näyttää olevan 26)

Eurooppalaiset liikennesäännöt on koottu yhdelle sivustolle. Linkki Your Europe

Maailmanlaajuisestikin on yritetty yhtenäistää tieliikennesäännöksiä. Linkki Unece.org sivustolle

1 ääntä

Kommentit

Ruotsissa on sama sääntö. Kun matkustimme autolla Pietariin 90-luvulla Ruotsista meidän seuruee toisen auton kuljettaja noudatti sääntöä Venäjällä ja aiheutti hämmennystä liikenteessä.