Puolustusvoimissa toimii erikoisupseerien viroissa lääkäreitä. 1900-luvulla erikoisupseerin viroissa toimivat myös hammaslääkärit, tai ainakin osa heistä…

Kysytty

Hei!
Puolustusvoimissa toimii erikoisupseerien viroissa lääkäreitä. 1900-luvulla erikoisupseerin viroissa toimivat myös hammaslääkärit, tai ainakin osa heistä. Ilmeisesti erikoisupseerien virkoja hammaslääkäreiden osalta on raakattu 1990-luvun jälkeen. En kuitenkaan ole löytänyt internetistä sen enempää tietoa asiasta. Voivatko siis hammaslääkärit edelleen toimia puolustusvoimissa erikoisupseerin virassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 1997 eläkeuudistuksen seurauksena osa sotilaslääkäreiden ja hammaslääkäreiden viroista sekä sotilaseläinlääkärin ja sotilastalouden hoitajan virat muutettiin säästösyistä siviiliviroiksi. Siviilivirat kuuluivat yleiseen eläkejärjestelmään, jolloin ammattien eläkeikä nousi viidellä vuodella 60 vuodesta 65 vuoteen. Hallituksen esityksessä HE 217/1996 haluttiin kuitenkin säilyttää mahdollisuus myös hammaslääkärin koulutuksen saaneiden nimittämiseksi erikoisupseerin virkoihin, mikäli sodanajan tehtävät niin edellyttävät.  Puolustusvoimien ylihammaslääkäri Pertti Patinen kirjoitti Sotilaslääketieteellisen aikakauslehden artikkelissaan 2018, että parhaimmillaan 1990-luvulla Puolustusvoimien palveluksessa toimi 35 sotilashammaslääkäriä. Vuoteen 2018 mennessä määrä oli vähentynyt yhdeksään, ja neljään toimintayksikköön hankittiin ostopalveluita. Kysyin nykytilanteesta Sotilaslääketieteen keskukselta, josta kerrottiin että sinällään mitään normia hammaslääkärin erikoisupseerin sotilasviran esteeksi ei ole.

Lähteitä ja lisätietoja: