Otsikko
Planeettojen rata on ellipsi, jonka toisessa keskipisteessä on Aurinko. Mikä on toisessa keskipisteessä, oikeammin miksi rata on ellipsi eikä ympyrä?

Kysytty

Planeettojen rata on ellipsi, jonka toisessa keskipisteessä on Aurinko.
Mikä on toisessa keskipisteessä, oikeammin miksi rata on ellipsi eikä ympyrä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Kysymyksesi kohdistuu tähtitieteen erityisalaan, taivaanmekaniikkaan. Planeettojen radat ovat lähes ympyrän muotoisia, koska auringon massa ja vetovoima on hyvin hallitseva. Ellipsin muotoa kiertorataan aiheuttavat muiden taivaankappaleiden aiheuttamat häiriöt auringon ja yksittäisen planeetan välisessä vetovoimakentässä.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa suosittelee mm. seuraavia julkaisuja asiaan tutustumiseksi:

Taivaanmekaniikan nykypäivää. Tähdet ja avaruus -lehti 1980, nro 3, s. 82-84
Planeettojen liike. Tähdet ja avaruus -lehti 1987, nro 4, s. 132-135

Tähtitieteen perusteet / toimittaneet Hannu Karttunen ... [et al.]. - 5. laitos. - Ursa, 2010, s. 17, 175-201

Kolmen kappaleen (vetovoiman) ongelmaa käsittelee Mauri Valtosen artikkeli teoksessa: Tähtitaivaan arvoituksia. - Ursa, 1984, s. 54-62

Tähdet ja avaruus -lehti tarjoaa internetsivustollaan kysymyslomakkeen tähtitiedonhaluisille: http://www.avaruus.fi/kysy-tutkijalta/.