Pitääkö paikkansa, että jos ei ole tulta, ei voi olla savuakaan? Siis oikeaa savua.

Kysytty

Pitääkö paikkansa, että jos ei ole tulta, ei voi olla savuakaan? Siis oikeaa savua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Oikea savu" on " tavallisimmin orgaanisen aineen epätäydellisen palamisen yhteydessä syntyvä seos, aerosoli, jossa palamisessa syntyneisiin kaasuihin on hienojakoisesti sekoittunut erilaisia kiinteitä hiukkasia ja usein myös neste­pisaroita.", kuten Wikipedia asian kauniisti ilmaisee. Savua syntyy siis vain palamisen yhteydessä eli kun jokin aine reagoi hapen kanssa. Kysyjä tarkoittanee tässä yhteydessä "tulella" näkyvää liekkiä. Sitä ei savun muodostuminen edellytä, vaan palavan aineen yhtyminen happeen voi tapahtua myös ilman näkyvää liekkiä. Tätä kutsutaan hehkupaloksi ja sitä voi tarkkailla esimerkiksi grillaamisen viime vaiheissa, kun kekäleet ovat punaisia ja savua nousee, mutta liekkejä ei enää näy.

On myös hyvä muistaa, että on paljon sellaista hapen kanssa reagointia, joka ei ilmene sen paremmin liekkeinä kuin savukaasuinakaan. Esimerkiksi raudan ruostuminen kuuluu tähän ryhmään.

Heikki Poroila