Otsikko
Pernajan hautausmaalla on kivi, jossa on seuraava teksti: "1918 De ville skapa ett lyckligare samhäl- le men stupade för sin övertygelse". Milloin tämä…

Kysytty

Pernajan hautausmaalla on kivi, jossa on seuraava teksti:
"1918
De ville skapa ett
lyckligare samhäl-
le men stupade för
sin övertygelse".
Milloin tämä muistomerkki on pystytetty, keiden pystyttämä se on? Kuka on suunnittelija ja muistomerkin tekijä? Mitä muuta tietoa muistomerkistä on saatavana?

Vastaus

Vastattu

Teoksessa Pernå sockens historia del 4, kerrotaan että Pernajan kunnanvaltuusto, sodan jälkeen 1945, kustansi muistomerkin 1918 sodan punaisten uhrien muistoksi. Seurakunnalta pyydettiin suostumus muistomerkin pystyttämiseksi hautausmaalle.

Lähde: Sirén, Olle : Pernå sockens historia 4. 1999