Palveliko entinen puolustusministeri Arvo Pentti (s.13.2.1915 – k. 1.2.1986) suomalaisessa SS-Pataljoonassa 2.Maailmansodan aikana - jos palveli, kauanko,…

Kysytty

Palveliko entinen puolustusministeri Arvo Pentti (s.13.2.1915 – k. 1.2.1986) suomalaisessa SS-Pataljoonassa 2.Maailmansodan aikana - jos palveli, kauanko, missä ja millä sotilasarvolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ministeri Arvo Pentti ei ole ollut suomalaisessa SS-pataljoonassa, vaan hän palveli Suomen rintamilla panssaritorjunta- ja konekiväärikomppanian päällikkönä, jatkosodan viime vaiheessa pataljoonan komentajana kapteenin arvoisena. Mannerheim-risti hänelle myönnettiin jo v. 1941. Sodan jälkeen hän oli syytettynä ns. asekätkentäjutussa ja sai kahdeksan kuukauden tuomion, jonka oli suorittanut paljon pidemmällä pidätyksellä esitutkinnan aikana. Ministerin asemaan meillä tiettävästi on noussut kaksi suomalaista ss-pataljoonataustaista:
1) Sulo Elias Suorttanen (13.2.1921-24.9.2005), joka oli puolustusministerinä v. 1966-1970 (keskustapuolue), ss-arvo SS-Untersturmführer ja 2) Pekka Kullervo Malinen (11.6.1921-21.9.2004), joka oli v. 1957-1960 toinen sosiaaliministeri ja puolustusministeri (kansanpuolue), ss-arvo SS-Unterscharführer. Tässä yhteydessä täytynee vielä mainita Mikko Olavi Laaksonen (27.8.1927-11.1.2006), joka oli oikeusministeri 1971 (sosialidemokraattinen puolue), joka 16-vuotiaana värväytyi Lapissa Saksan armeijaan ja vetäytyi sen mukana Norjaan 1944-1945. Sodan jälkeen hän sai syytteen maanpetoksesta, mutta vapautui siitä alaikäisyytensä vuoksi. KIRJALLISUUTTA: Täydellisin luettelo suomalaisista ss-miehistä sisältyy kaiketi teokseen ///Suomalaisten Waffen-SS vapaaehtoisten matrikkeli 1941-1943. - 1999, ISBN 952-91-0742-0///. Lisäksi ///Suomen kansallisbiografia 1-. - 2003-) ja ///Laaksonen, Mikko: Punanatsi. - 1988, ISBN 951-30-8953-3///.