Otsikko
Ovatko nämä Asterix euro -kolikot ihan virallisia maksuvälineitä? Ainakin niissä on nimellisarvo merkittynä, joten ne pitäisi käydä kaupassakin, vai kuinka? …

Kysytty

Ovatko nämä Asterix euro -kolikot ihan virallisia maksuvälineitä?
Ainakin niissä on nimellisarvo merkittynä, joten ne pitäisi käydä kaupassakin, vai kuinka?
https://elyseesnumismatique.com/produit/50-euro-france-2022-argent-aste…

Vastaus

Vastattu

Vain kahden euron erikoisrahat ovat laillisia maksuvälineitä koko euroalueella.

Kukin eurojärjestelmän jäsenvaltio voi laskea liikkeeseen kaksi kertaa vuodessa 2 euron erikoisrahan (muistorahan). 2 euron erikoisrahojen lisäksi jokainen jäsenmaa voi laskea liikkeeseen keräilykolikoita (juhlarahoja), joiden arvo ei saa olla sama kuin eurokolikkosarjaan kuuluvien kolikoiden arvo. Keräilykolikot ovat käypiä maksuvälineitä vain siinä maassa, jossa ne on laskettu liikkeeseen.

Vain vuonna 2019 julkaistu 2 euron Asterix-erikoisraha on käypä kolikko kaikissa euromaissa. Muut ranskalaiset Asterix-eurokolikot ovat laillisia maksuvälineitä vain Ranskassa.

Lähteet:
Eurokolikot (suomenpankki.fi)
Astérix - Euros or et argent (monnaiedeparis.fr)
C_2019189EN.01004101.xml (europa.eu)