Ovatko Lilja, Steinunn ja Yrsa Sigurdardottir sisaruksia, vai onko vain sattumaa, että noilla kolmella islantilaisella kirjailijalla on samanniminen isä?

Kysytty

Ovatko Lilja, Steinunn ja Yrsa Sigurdardottir sisaruksia, vai onko vain sattumaa, että noilla kolmella islantilaisella kirjailijalla on samanniminen isä?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Olipa visainen kysymys. Kollegan avulla saimme selville seuraavaa:

Islannin wikipedian mukaan Steinunnin vanhemmat ovat Sigurður Pálsson ja Anna Margrét Kolbeinsdóttir. https://is.wikipedia.org/wiki/Steinunn_Sigur%C3%B0ard%C3%B3ttir_(rith%C3%B6fundur)

Yrsan vanhemmat ovat Kristínar Höllu Jónsdóttur ja Sigurðar B. Þorsteinsson - lähde „Ég strauja ekki fyrir þig, ég faxa ekki fyrir þig, ég vélrita ekki fyrir þig.“ - DV

Liljan vanhemmat ovat Sigurður Hjartarson ja Jóna Kristín Sigurðardóttir - lähde Lilja varð strax spennt fyrir Möggu Pálu - Sérstaklega eftir að mamma sagði mér að hún væri lesbía - DV

eli he eivät ole sisaruksia.

5 ääntä

Kommentit

Suomi on pohjoismaissa poikkeus erilaisten etunimien määrässä. Muissa pohjoismaissa on pitäydytty paljon tiukemmin perinteisiin etunimiin, ja Tanskassa myöskin sukunimiin. Tanskassa nimien samankaltaisuus on mennyt niin pitkälle, että erottuakseen kaimoistaan monet käyttävät ns. välinimeä sukunimen _sijaan_. Välinimi on syntynyt juuri tätä tarkoitusta varten, ja sitä käytetään myös Norjassa, olihan se pitkään Tanskan vallan alla. Muihin pohjoismaihin verrattuna Suomessa on valtava kirjo erilaisia etu- ja sukunimiä.