Ottaako kirjasto vastaan vanhoja, ehjiä ja siistejä kirjoja vai pitääkö ne viedä kierrätyskeskukseen?

Kysytty

Ottaako kirjasto vastaan vanhoja, ehjiä ja siistejä kirjoja vai pitääkö ne viedä kierrätyskeskukseen?

Vastaus

Vastattu

Periaatteessa kirjastot ottavat vastaan lahjoituksia, mutta vain sellaisia kirjoja, joita kokoelmassa oikeasti tarvitaan. Ainahan puutteita on, mutta on sattumaa, kohtaavatko tarjonta ja kysyntä tässä mielessä. Jos lahjoituskirjoja ei ole paljon, niitä voi käydä omassa kirjastossa johtajalle näyttämässä ja kysymässä, voisiko niissä olla kirjaston haluamaa aineistoa. Vielä helpompaa on kirjaston kannalta, jos lahjoituksista tekee listan, jonka perusteella on ammattilaisen suhteellisen helppo tarkistaa, onko siinä kirjaston tarvitsemia kirjoja.

Toinen vaihtoehto kierrätyskeskukselle on monissa kirjastoissa oleva kierrätyskärry, johon voi tuoda pieniä määriä omia kirjoja kerrallaan. Ne ovat yleensä erittäin suosittuja ja vaihtuvuus on nopea. Ihan kaikilla tällaista kierrätyskärryä ei kuitenkaan ole, joten asia kannattaa omasta kirjastosta tarkistaa.

Heikki Poroila