Otsikko
Onko typpihapon valmistuksesta Suomessa julkaistu mitään laajempaa teosta? myös suppeammat ja englanninkieliset lähteet kiinnostavat.

Kysytty

Onko typpihapon valmistuksesta Suomessa julkaistu mitään laajempaa teosta? myös suppeammat ja englanninkieliset lähteet kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Typpihapon valmistuksesta ei löytynyt laajempaa suomalaista teosta. Yliopistojen yhteistietokannasta Lindasta löytyi hakusanalla 'typpihapon valmistus' kaksi Oulun yliopiston opinnäytetyötä:
1. Typpimonoksidin hapettumisen termodynamiikka ja kinetiikka sekä typen oksidien absorptiomekanismimalli typpihapon valmistusprosessissa / Veijola, Väinö & Lenkkeri, Ritva ja Ala-aho, Paula.
2.Typpihappotehtaan jätekaasun NO -emission vähentäminen / Markku Elias Kuusisto.

Lyhyesti typpihapon valmistusta on kuvattu kirjassa Suomen kemianteollisuus, joka löytyy esimerkiksi Rauman kaupunginkirjastosta. Tuossa kirjassa on käytetty lähteinä kahta typpihapon valmistusta käsittelevää englanninkielistä kirjaa :
1. Nitric acid and fertilizer nitrates / ed. by Cornelius Keleti.
2. Strong water : nitric acid : sources, methods of manufacture, and uses / Thomas H. Chilton.