Onko Suomessa olevien vieraiden maiden suurlähetystöjen tontti kyseisen vieraan maan maaperää? Päteekö siellä vieraan maan lait? Jos näin on niin minkä…

Kysytty

Onko Suomessa olevien vieraiden maiden suurlähetystöjen tontti kyseisen vieraan maan maaperää? Päteekö siellä vieraan maan lait? Jos näin on niin minkä osavaltion lakeja esimerkiksi Helsingin Yhdysvaltain suurlähetystön tontilla noudatetaan?

Vastaus

Vastattu

Hei,

diplomaattista edustusta säätelee Wienin yleissopimus:

https://finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1970/19700004

Sopimuksen mukaisesti diplomaateille taataan koskemattomuus. Tämä tarkoittaan muun muassa sitä, että diplomaatteja ei veroteta, lähtökohtaisesti heitä ei voi tuomita tuomioistuimissa rangaistuksiin kuin muutamissa poikkeuksellisissa tilanteissa, eikä esimerkiksi poliisi voi tulla lähetystön alueelle kuin lähetystön omasta pyynnöstä.

Tämä koskemattomuuden periaate suojelee niin vuokratiloissa kuin omalla maallakin sijaitsevien lähetystöjen toimintaa. Suurin osa Helsingissä toimivista lähetystöistä sijaitsee vuokratiloissa. Tästä huolimatta poliisi ei voi mennä paikalle kuin lähetystön pyynnöstä. Wienin sopimus edellyttää diplomaattien noudattavan vastaanottajavaltion lakeja ja määräyksiä, mutta tästä periaatteesta huolimatta lähetystöt voivat järjestää toimintansa oman maansa lakien ja sääntöjen mukaisesti (työaikalaki, palkkaus ysm.).

Moni lähetystö toki toimii myös lähettäjävaltion omistamalla tontilla. Yhdysvaltain lähetystön tontin omistaa liittovaltio ja siellä sovelletaan liittovaltion lakeja, ei yksittäisten osavaltioiden lakeja.