Onko sähköpyörän sähkö-avustimen max avustusnopeus 25 km/h kansainvälinen vai pelkästään suomalainen sääntö? Itselleni tuli sellainen pyörä, jossa se ei toimi…

Kysytty

Onko sähköpyörän sähkö-avustimen max avustusnopeus 25 km/h kansainvälinen vai pelkästään suomalainen sääntö? Itselleni tuli sellainen pyörä, jossa se ei toimi tai unohdettu asentaa, ei rajoittanut vielä 35km/h vauhdissakaan. Tuttuni hommasi samanlaisen ja siinä se toimii normaalisti 25km/h asti.

Vastaus

Vastattu

Sähköavusteisten pyörien avustosnopeuden rajoitus perustuu EU-direktiiviin 2002/24/EC ja koskee siis kaikkia EU-maita. Kansallisella lainsäädännöllä voidaan rajoitus säätää tiukemmaksikin, mutta tuo 25 km/h on yläraja. Esimerkiksi Yhdysvalloissa rajoitus on 20 mailia tunnissa eli noin 32,2 km/h.

EU-direktiivin teksti Kaksi- ja kolmipyöräiset moottoriajoneuvot: tyyppihyväksyntämenettely:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/fi/LSU/?uri=CELEX:32002L0024

Kootusti tietoa sähköpyöriä koskevasta säätelystä eri Euroopan maissa:

https://www.welovecycling.com/wide/2022/01/20/what-you-need-to-know-before-riding-an-e-bike-in-europe/