Onko olemassa pyhimystarua henkilöstä nimeltä Kristoforos? Millainen se on.

Kysytty

Onko olemassa pyhimystarua henkilöstä nimeltä Kristoforos? Millainen se on.

Vastaus

Vastattu

Kristoforoksen henkilöllisyydestä ei ole yksiselitteistä tietoa. Sekä katolisessa että ortodoksisessa kirkossa Pyhä Kristoforos, "Kristuksen kantaja", on kunnioitettu suojeluspyhimys. "Kultaisen legendan" mukaan hän oli pelottavan näköinen ja pitkä mies, joka halusi palvella suurinta kuningasta joka on olemassa. "Kreikkalaisessa legendassa" häntä kuvaillaa "koirankuonolaiseksi". Pyhän Kristoforoksen legendoista on lyhyt tiivistelmä suomenkielisessä Wikipediassa, enemmän tietoa löytyy englanniksi ja muilla kielillä.

Pyhä Kristoforos. Wikipedia.

Suomenkielisiä painettuja lähteitä, joissa käsitellään Pyhän Krisoforoksen legendaa ja merkitystä löytyy yleisistä kirjastoista pari kappaletta.

Lois Rock: Kalastajaprinsessa sekä muita kertomuksia ja legendoja (The Lion Book of Tales and Legends, suom. Anna-Mari Kaskinen) sisältää tarinan "Jättiläinen joen rannalla : Pyhän Kristoforoksen legenda".

Toni Edelmannin säveltämän Kristoforos-kantaatin myötä julkaistussa kirjasessa pastori Jaakko Heinimäki on kertoo Kristoforoksen hengellisestä merkityksestä.

Tuo hänet yli vesien : Petäjäveden Kristoforos-kantaatti

1 ääntä

Kommentit

1950-ilmestyneessä Lukemistoa Suomen lapsille on kertomus Pyhästä Kristoforoksesta.
En muista kuka sen on kirjoittanut, mutta ainakin pienenä sitä lukiessa se järkytti.
Ehkäpä lukija löytää juuri sen kirjan, joka tuossa sarjassa ilmestyi.