Onko olemassa kirjaa joka olisi sopiva 10 vuotiaalle pojalle joka kyselee mitä seksi on. Siis sellaista jonka voisi antaa myös lapselle luettavaksi.

Kysytty

Onko olemassa kirjaa joka olisi sopiva 10 vuotiaalle pojalle joka kyselee mitä seksi on. Siis sellaista jonka voisi antaa myös lapselle luettavaksi.

Vastaus

Vastattu

Hei,

seuraavat ovat varsinaisesti aikuisten tietokirjoja, mutta voisivat tarjota apua tähän, koska niissä on paljon käytännönläheistä tietoa aiheeseen liittyen:

- Cacciatore, Raisa (2007): Huomenna pannaan pussauskoppiin - eväitä tyttönä ja poikana kasvamisen haasteisiin syntymästä murrosikään. Kirja antaa muun muassa vinkkejä siihen, kuinka vastataan kun lapsi tai murrosikää lähestyvä nuori esittää omaan seksuaalisuuteensa ja kehitykseensä liittyviä kysymyksiä. Ja mitä on hyvä kertoa, vaikka lapset eivät kysyisikään? Vinkkien avulla neuvotaan, kuinka lapsi oppii arvostamaan itseään ja pärjäämään omien tunteidensa kanssa.

- Cacciatore, Raisa (2019): Rakkaus, ilo, rohkeus - seksuaalisuuden portaat. Kirja esittelee 11 seksuaalisuuden kehityksen porrasta. Kuhunkin kirjan osioon liittyy interaktiivisia tehtäviä. Tämän kirjan avulla pystyt antamaan lapsellesi tukea ja turvaa tärkeällä matkalla lapsesta aikuiseksi.

- Korteniemi-Poikela, Erja (2010): Portaita pitkin - lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen: opas vanhemmille. Kirjassa neuvotaan vanhemmille käytännönläheisesti, kuinka parhaiten tukea lasten ja nuorten tasapainoista kehitystä seksuaalisuuden hämmentävällä ja haavoittuvaisella saralla. Seksuaalisuuden portaiden avulla lapsi saa mahdollisuuden asettua omalle tasolleen, tutustua seksuaalisuuteensa tunteiden kautta ja luvan olla juuri sellainen ja sen ikäinen kuin on. Kirja sopii kaiken ikäisten lasten ja nuorten kasvattajille. Teos tarjoaa vanhemmille vanhempainilloissa jo kauan toivotun mallin kertoa seksuaalisuudesta enemmän tunteina kuin toimintana sekä parhaat neuvot tukea oman lapsensa harkintaa ja omatahtista kehitystä.

Kirjojen pitäisi löytyä Turun alueen kirjastoista, mutta tarvittaessa voi kysyä myös kaukolainaksi.