Otsikko
Onko oikein sanoa näin: Olen visuaalinen ihminen. Voiko siis ihminen olla visuaalinen, onko lauseessa jokin ajatusvirhe, vai sittenkin oikein sanottu, kiitos?…

Kysytty

Onko oikein sanoa näin: Olen visuaalinen ihminen. Voiko siis ihminen olla visuaalinen, onko lauseessa jokin ajatusvirhe, vai sittenkin oikein sanottu, kiitos? Eräs henkilö sanoo olevansa visuaalinen sadunkertoja. Onko oikeaoppisesti sanottu? On myös esteettinen hoitaja, sekään ei ole mielestäni oikein sanottu. Kuuluvatko edellämainitut samaan virhekategoriaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Visuaalinen" ei ole ihmisen ominaisuuksia kuvaava sana, vaan sillä viitataan ilmiöihin, jotka liittyvät kuviin ja katsomiseen. Puhutaan mm. visuaalisesta lukutaidosta, visuaalisesta kulttuurista, audiovisuaalisista tallenteista, visuaalisista tehosteista ja visuaalisesta esitystavasta. Ihmisestä voidaan kyllä sanoa esimerkiksi, että joku on poikkeuksellisen "kuvauksellinen" eli antoisa valokuvattava, mutta se on jo eri asia.

Jos joku toteaa olevansa "visuaalinen sadunkertoja", hän todennäköisesti tarkoittaa käyttävänsä sadunkerronnan tehostamiseksi kuvien näyttämistä. Tällöinkin olisi parempi puhua "visuaalisesta sadunkerronnasta", joska piirre ei liity satuja kertovaan ihmiseen itseensä vaan hänen käyttämäänsä esiintymistapaan.

Myöskään "esteettinen hoitaja" ei ole mielekäs ilmaisu. Voitaisiin sanoa, että että hoitaja on "esteettisesti miellyttävän näköinen" tai että hoitaja käyttää "esteettisesti viehättäviä hoitomenetelmiä". Termiä "esteettinen" ei kuitenkaan käytetä sellaisenaan adjektiivin kaltaisesti, vaan se on näkökulmaa ilmaiseva käsite eikä sen takia ole kenenkään ihmisen ominaisuus sinänsä. Jokaisessa ihmisessä on esteettinen ulottuvuus eli "kauneusarvoihin" liittyviä piirteitä.

On myös mahdollista, että "esteettinen" (kaunausarvoihin) liittyvä on sekoitettu "eettiseen" eli moraaliin liittyviin ilmiöihin. Tätäkään termiä ei normaalisti käytetä ihmiseen liitettynä adjektiivina sellaisenaan, vaan muodossa "hän oli eettisesti/moraalisesti lujatahtoinen ihminen" tai "hän oli moraalisesti heikko".

Heikki Poroila