Onko materiaalia kehitysvammaisten mielenterveydestä?

Kysytty

Onko materiaalia kehitysvammaisten mielenterveydestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihe on laaja ja kannattaa näiden tietojen lisäksi ottaa yhteyttä oman kirjaston tietopalveluun.

Kirjoja aiheesta:
Seppälä, Heikki. Vaikuttavat viestit: opas kehitysvammaisten mielenterveyden ja käyttäytymisen arviointiin. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 1997. ISBN 951-580-210-5
Ojanen, Markku. Kehitysvammaisten psykososiaalisen toimintakyvyn arviointi: esittämis- ja tulkintaohjeet. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 1996. ISBN 951-580-204-0
Ojanen, Markku. Mikä hätänä?: kehitysvammaisten psykososiaalisen toimintakyvyn ja emotionaalisten häiriöiden arviointimenetelmän kehittäminen. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 1997. ISBN 951-580-223-7
Solmut auki: kehitysvammaisten mielenterveyspalvelut 2000-luvulla. Toim. Heikki Seppälä. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 1998. ISBN 951-580-244-X
Seppälä, Heikki. Uusia mahdollisuuksia: Kehitysvammaisten mielenterveyspalvelut -projektin loppuraportti. Helsinki: Kehitysvammaliitto, 1998.

Artikkeleita aiheesta:
Seppälä, Heikki. Erikoistuneita mielenterveyspalveluja kehitysvammaisille? Ketju 1998: 2, s. 11.
Seppälä, Heikki. Mielenterveysprojekti muutti käsityksiä hyvästä hoidosta: apu pitää viedä kotiin. (Kehitysvammaisten mielenterveyshäiriöt). Ketju 1998: 2, s. 9-10.
Stenberg, Tuula. Tuore tutkimus osoittaa: erityisosaaminen tarpeen kehitysvammaisten psykiatrisessa hoidossa. Ketju 1998: 6, s. 37-38.
Kehitysvammaneuvoloiden asiakkaiden psyykkiset ongelmat ja mielenterveyspalvelujen tarve. Suomen lääkärilehti 1998: 13, s. 1553-1558.
Seppälä, Annamaija. Mielenterveysasiantuntijat koolla ensi kertaa Hollannissa: teoreettinen tieto käytännön työn avuksi. (Selostus kehitysvammaisten mielenterveysongelmia pohtineesta kongressista). Ketju 1995: 6, s. 26-27.
Seppälä, Annamaija. Tohtori Anton Dosen: normaali ei riitä kehitysvammaiselle. (Kehitysvammaisten mielenterveys). Ketju 1995: 6, s. 28-29.
Aura, Merja. Maailma viekoittelee ja kaatuu lopulta päälle: kun ote elämästä lipsuu, horjuu mieli. Ketju 1994: 6, s. 8-10.
Chydenius, Esa. Psykiatriselta osastolta apua käyttäytymis- ja mielenterveysongelmiin. (Kehitysvammaisten mielenterveystyö). Ketju 1994: 4, s. 14-16.
Seppälä, Heikki. Elämä heittelee - ja se tuntuu: mielenterveys voi järkkyä nopeassa muutoksessa. (Kehitysvammaisten sopeutuminen elämänmuutoksiin, esim. asunnonmuuttoon). Ketju 1994: 6, s. 11-13.
Ylikoski, Päivi. Psyykenlääke ei yksin auta. (Haastateltavana erikoislääkäri Riitta Tokola kehitysvammaisten mielenterveyshäiriöiden hoidosta). Ketju 1994: 6, s. 14-15.
Raitasuo, Seija. Kehitysvammaisten psykiatrinen tutkimus- ja hoitoyksikkö - ensikokemukset uudesta työmuodosta. Suomen lääkärilehti 1994: 35, s. 3745-3747.
Miettinen, Sirianna. Mieli kuin vaaka. (Kehitysvammaisten psykiatria). Ketju 1992: 5, s. 10-12.
Vuento, Sinikka. "Koskee, olen siis olemassa" (Kehitysvammaisten mielenterveysongelmat). Ketju 1992: 5, s. 14-17.