Onko mahdollista lunastaa lainassa oleva kirja itselle? Kyseessä on teos Nahvi-Edminister: Electric Circuits. Schaum´s outlines. Helsingin kaupunginkirjasto…

Kysytty

Onko mahdollista lunastaa lainassa oleva kirja itselle? Kyseessä on teos Nahvi-Edminister: Electric Circuits. Schaum´s outlines. Helsingin kaupunginkirjasto. Kirjasta ei ole muita varauksia.

Vastaus

Vastattu

Kirjaston kokoelmaan hankittava kirja on lähtökohtaisesti hankittu pysyvästi. Silloin tällöin kirjastosta poistetaan kirjoja, jotka on todettu tarpeettomiksi. Silloinkin on yleensä kysymys kirjoista, joita on useita kappaleita. Kysyjän mainitsema kirja on vastikään hankittu kirjaston kokoelmaan ja sitä on vain yksi kappale, joten kirjasto ei missään tapauksessa ole sitä saman tien poistamassa.

Kysyjän mainitsemaa "lunastamisen" käytäntöä e ole olemassa. Hankittu kirja on tarkoitettu monen ihmisen käyttöön. Lainaa voi kuitenkin uusia, jos käyttötarve on pidempi.

Heikki Poroila