Onko kuvaukseen liittyvää materiaalia enempää saatavilla, esim. kuvauspaikoista, lavastuksesta ym.?

Kysytty

Onko kuvaukseen liittyvää materiaalia enempää saatavilla, esim. kuvauspaikoista, lavastuksesta ym.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokoelmassamme on lavastusta käsitteleviä kirjoja, mutta ne liittyvät enimmäkseen teatteriin. Teoksessa Harha on totta: näkökulmia suomalaiseen lavastustaiteeseen ja pukusuunnitteluun 1900-luvun alusta nykypäivään pitäisi olla jotakin myös elokuvalavastuksesta, mutta kirja on lainassa, joten emme voi tarkistaa asiaa. Lavastuksesta ja kuvauspaikoista on jonkin verran kirjoissa, joissa kerrotaan elokuva-alan ammattilaisista (esim. Hytönen: Kamera käy!: elokuvaaja Kari Sohlberg) tai tietyn elokuvan teosta (esim. Lupaus). Sidney Lumetin teoksessa Elokuvan tekemisestä on luku, joka käsittelee lavastusta ja puvustusta. Kuvausympäristöstä on esim. Kari Pirilän kirjassa Elävä kuva - elävä ääni.

Jos tulet käymään kirjastossa, voimme etsiä sinulle lisää näihin aiheisiin liittyviä kirjoja.