Otsikko
Onko kirjoittaja sama kuin kirjailija?

Kysytty

Onko kirjoittaja sama kuin kirjailija?

Vastaus

Vastattu

Kirjailija on kirjoittaja, mutta kaikki kirjoittajat eivät ole kirjailijoita, joten 'kirjoittaja' ei ole aivan sama asia kuin 'kirjailija'. Yksittäisestä teoksesta puhuttaessa voidaan kyllä sanoa, että kirjoittaja ja kirjailija ovat sama asia: kirjailija on teoksen kirjoittaja ja teoksen kirjoittaja on kirjailija.

Sanakirjamääritelmän mukaisesti kirjailija on "henkilö joka kirjoittaa (t. on kirjoittanut) kirjoja, vars. kaunokirjallisia teoksia". 'Kirjoittaja' voidaankin esittää hierarkkisesti 'kirjailijaa' ylempänä käsitteenä ja 'kirjailija' sen alakäsitteenä: kirjailija on kirjoja kirjoittava kirjoittaja, erotuksena muista kirjoittajista.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/kirjailija

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymykseni tuli siitä, kun Wikipediassa Leevi Madetoja mainitaan kirjoittajaksi.