Onko hippokrateen valasta nykyiseen lääkärivalaan säilynyt joitain sääntöjä?

Kysytty

Onko hippokrateen valasta nykyiseen lääkärivalaan säilynyt joitain sääntöjä?

Vastaus

Vastattu

Hippokrateen valaa ei enää sovelleta, vaan sen sijaan on tullut vuonna 1997 vapaaehtoinen lääkärinvala. Jälkimmäinen kuitenkin pohjautuu monelta osaltaan Hippokrateen valaan, kuten tekstejä vertailemalla voi helposti huomata, mutta myös Maailman lääkäriliiton vuonna 1949 hyväksymään Geneven julistukseen. Lääkärinvala on ammattikunnan sisäinen eettnen normi, jolla ei ole juridista ulottuvuutta.

Heikki Poroila