Onamin ikka Joskus n vuotta sitten (veikkaan yhtäkkiä 80-lukua) luin japaniin sijoitetun dekkarin, jossa olojen ja kulttuurin kuvaus oli kerrassaan…

Kysytty

Onamin ikka

Joskus n vuotta sitten (veikkaan yhtäkkiä 80-lukua) luin japaniin sijoitetun dekkarin, jossa olojen ja kulttuurin kuvaus oli kerrassaan kohtuullista. Valitettavasti en muista ko. teoksesta muuta kuin edellä mainitsemani Onamin ikkan, joka oli muistaakseni ninjasuvun/rikollisperheen nimi tai jotakin ja tarkoitti kait aaltoa, aallon perhettä tmv. Nyt haluaisin päästä verestämään muistoa. Vaan guuglaamalla ei onnistu. Muistaako kukaan nähneensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onamin ikka esiintyy ainakin Warren Murphyn ja Molly Cochranin kirjassa Temppelikoirat (Book Studio, 1990). Sen tapahtumat tosin sijoittuvat sekä Yhdysvaltoihin että Japaniin. Juoni rakentuu New Yorkin mafian ja Tokion Yakuzan välisen sodan ympärille, joka saa alkunsa, kun Miles Haverfordin sisar murhataan omissa häissään ja Haverford päättää liittyä japanilaisen isoisänsä rikollisjärjestöön Yakuzaan kostaakseen.

Onami tarkoittaa vaahtopäistä aaltoa, ikka veljeskuntaa.

"Kuvio on merkki siitä, että kuulut Onamin ikkaan. Se tarkoittaa, että kaikki ikkan miehet taistelevat puolestasi kuin veljet. Se tarkoittaa, että jos pyydät apua, missä vain, milloin vain, sinua autetaan. Muiden ei anneta kantaa tätä merkkiä ennen kuin he ovat todistaneet uskollisuutensa ja taistelutaitonsa mutta sinulla on ollut merkki syntymästäsi lähtien. Ikka tulee aina palvelemaan sinua, vaikka et yrittäisikään ymmärtää." (s. 63)