Omistan erään oppikirjan. Haluaisin lukea joitain yksittäisiä lukuja oppikirjasta ääneen, ja laittaa videon (jossa siis vain minä + puhe, ei kuvaa kirjasta)…

Kysytty

Omistan erään oppikirjan. Haluaisin lukea joitain yksittäisiä lukuja oppikirjasta ääneen, ja laittaa videon (jossa siis vain minä + puhe, ei kuvaa kirjasta) Youtubeen jakoon. Onko tämä sallittua? En siis lukisia kirjaa, tai edes lukuja kokonaisuudessaan, vaan hieman valikoivasti sieltä täältä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähtökohtaisesti oppikirjan osankin lukeminen ääneen verkon kautta on yleisölle välittämistä ja luvanvaraista (tässä oletuksena, että oppikirja on nykyajalta eli edelleen tekijänoikeuden suojaama).

Ainoa laillinen tapa lukea teoksen osia ääneen ja julkaista lopputulos verkossa on rakentaa esitelmä, jossa käsitellään luettuja kohtia ja luetut osat toimivat sitaatteina. Edellytyksenä kuitenkin olisi, että sitä omaa tekstiä on selvästi enemmän ja että yhteys oman tekstin ja luettujen sitaattien välillä on välttämätön havainnollistamisen kautta.

Toinen laillinen mahdollisuus on selostaa omin sanoin, mitä oppikirjassa käsitellään. Faktat eivät nauti tekijänoikeuden suojaa, vain esitystapa ja tyyli. Tässäkään ei riittäisi, että muuttaisi muutaman sanan vaan selostuksen täytyisi olla omaperäinen, vaikka asiasisältö olisi sama.

Suosittelen ottamaan oppikirjan tekijöihin yhteyttä ja pyytämään lupaa.

Heikki Poroila