Olisiko mahdollista näin verkon kautta saada seuraaville sanoille suomenkieliset selitykset, vaikka vähän laajemminkin. 1. uusmedia 2. hypermedia 3…

Kysytty

Hei! Olisiko mahdollista näin verkon kautta saada seuraaville sanoille suomenkieliset selitykset, vaikka vähän laajemminkin. 1. uusmedia 2. hypermedia 3. konseptisuunnittelija 4. immateriaali. Onko tästä aihealueesta selkokielistä opasta tai internet-linkkiä? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin määritelmiä kysymistäsi termeistä:
1.Uusmedia =digitaalista multimedianomaisista viestimistä käytetty nimitys. Toisaalta on sanottu, ettei termi ole oikea, koska mitään uutta mediaa ei ole keksitty. On vain perinteisten medioitten (esim. kuva ja ääni) uusia muotoja eli digitaalisia formaatteja.
2.Hypermedia=hyperteksti. Elektroninen tekstidokumentti, jonka sanat toimivat hiirellä napsautettaessa linkkeinä ja siirtävät lukijan tekstissä uuteen kohtaan. Lukijan ei tarvitse kahlata tekstiä perinteiseen tapaan alusta loppuun, vaan hän voi siirtyä nopeasti kohdasta toiseen. (lisätietoa: Petteri Järvinen:Tietotekniikan termit, 1996, s. 215-216)
3.Konseptisuunnittelija=Joissakin yrityksissä käytössä oleva ammattiryhmä, joka vetää käytännön suunnittelua ja toimii tekniikan, designin ja sisällön yhdistäjänä
4.Immateriaali=aineeton, hengentuote. Tästä esimerkkinä esim. keksinnöt, ideat jne.
En löytänyt mitään yhtä www-sivua, mistä näitä termejä kokoelmana löytyisi, vaan hain niitä ihan hakusanan mukaan sieltä täältä (esim. http://www.fi , http://www.evreka.com/fi ja http://www.northernlight.com )