Olisiko jostain löydettävissä kertomuksia joskus 1950 -luvulla ja sen jälkeenkin maaseutua kiertävistä elokuvien näyttäjistä joitka järjestivät esityksiä…

Kysytty

Olisiko jostain löydettävissä kertomuksia joskus 1950 -luvulla ja sen jälkeenkin maaseutua kiertävistä elokuvien näyttäjistä joitka järjestivät esityksiä tarpeentulen vaikka heinäladossa.
Minkalainen kalusto heillä mahtoikaan olla käytettävissä ja oliko elokuvakoneiden virtalähteenä akut vai joku salaperäinen laite?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvaukset kiertelevistä filmien näyttäjistä ovat pääasiassa vuosisadan alkupuolelta tai sota-ajan poikkeusoloista; sodanjälkeisestä kiertuetoiminnasta löytyy etupäässä pikku mainintoja. Monella näytösten järjestäjällä oli käytössään teltta esityksiä varten. Tarvittavan laitteiston virtalähteinä olivat aggregaatit, vesijäähdytteisillä petrolimoottoreilla toimivat liikuteltavat sähkölaitokset. Kiinteiden teatterien rakentaminen vähensi kiertuetoimintaa, mutta pienimuotoinen renessanssi koettiin heti toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

Kirjallisuutta:
Sven Hirn, Kuvat kulkevat : kuvallisten esitysten perinne ja elävien kuvien 12 ensimmäistä vuotta Suomessa
Outi Heiskanen, Elohuvia : elokuvateatterien kotimainen kulta-aika
Erkki Riimala, Valkokangasta vastapäätä
Sisko Rytkönen, Mitäpä ei kärsitty elokuvan takia : muistoja 1930- ja 1940-luvun kotimaisista elokuvista ja esitystilanteista