Olisi pari kysymystä Putte-Possun nimipäivä -laulusta. Onko niin, että laulu ei viittaa tunnettuun piirroshahmoon ja jos näin on, mistä nimi sitten on keksitty…

Kysytty

Olisi pari kysymystä Putte-Possun nimipäivä -laulusta. Onko niin, että laulu ei viittaa tunnettuun piirroshahmoon ja jos näin on, mistä nimi sitten on keksitty? Entä kun kappaleen sanoissa kertoja sanoo, että jospa oisin saanut olla mukana, niin tulee mieleen, että kertoja on tuntenut Puten, mutta ei jostakin syystä ole ollut juhlimassa tämän nimipäivää. Eli onko tähän annettu mitään selitystä?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt varmaa tietoa siitä, onko säveltäjä ja sanoittaja Juhani Jalas tarkoittanut Porgy Pig -nimistä animaatiohahmoa, josta on Suomessa yleensä käytetty nimeä "Putte Possu" (myös nimiä Putte Änkkänen ja Porkki on hahmosta meillä käytetty).

Kipparikvartetti äänitti Jalaksen laulun Putte-possu vuonna 1953. Ajallisesti on mahdollista, että tekstin tekijällä on ollut mielessä 1930-luvulla tunnetuksi tullut Porgy Pig. Kun Putte Possu ilmestyi Suomessa sarjakuvalehtiin tällä nimellä vasta vuonna 1955 (Nakke-lehteen), on kuitenkin todennäköistä, ettei Jalas viitannut tähän piirroshahmoon, vaan sama nimi on puhdas sattuma.

Tätä oletusta tukevat myös Jalaksen laulun sanat, jotka eivät miltään osin viittaa piirroshahmon ulkomuotoon, puhetapaan tai käytökseen, vaan hän on hauskojen lastenkutsujen hilpeä isäntä. Suomalaisen laulun päähenkilön nimi kirjoitetaan useimmiten "Putte-possu" tai "Putte possu".

Sitä emme tiedä, mistä Juhani Jalas on nimen Putte ottanut. Sehän ei ole suomenkielisissä piireissä koskaan ollut yleinen nimi, mutta ruotsinkielisille tutumpi. Sana Putte on tullut Ruotsissa, missä sitä tai pidempää muotoa "puttefnask" on käytetty arkisena hellittelysanana "pojun" tai "lapsen" sijasta. Oikeana nimenä Putte ei Ruotsissakaan ole yleinen, vuonna 2013 heitä oli vain 191 (Suomessa 16). Lempinimenä sitä käytetään enemmän.

Heikki Poroila

10 ääntä

Kommentit

Hei. Tähän puttepossun nimipäivä kappaleeseen liittyen olisi kysymys. Minusta sävellys kuulostaa hyvinkin samanlaiselta kuin John Brown´s body nimisen kappaleen sävellys. Tämä kappale toimi Amerikan sisällissodan marssisoittona. Onko näillä kahdella mitään yhteyttä?

Taitaa olla niin että Jalas kirjoitti putte possun nimipäivää- laulun talvisodan aikana. Antaa uuden merkityksen sanoitukselle…