Otsikko
Olikohan tämänlainen lippu Lontoon 1908 olympialaisten aikaan Suomen lippuna, jonka käytön Venäjän edustaja kielsi kisojen avajaisissa.

Kysytty

Olikohan tämänlainen lippu Lontoon 1908 olympialaisten aikaan Suomen lippuna, jonka käytön Venäjän edustaja kielsi kisojen avajaisissa.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lontoon olympialaisissa 1908 suomalaisten joukkueelle ei ollut varattu lainkaan lippua eikä omaa nimikylttiä. Suomen urheilijat marssivat avajaismarssissa kentälle viimeisenä ja heillä oli jostain mukaan napattu kyltti, jossa luki Finland. Joidenkin lähteiden mukaan se olisi ollut pukuhuoneen ovesta löytynyt painettu nimikyltti. Suomessa vastaperustetun (1907 joulukuussa) olympiakomitean suunnitelmissa oli ollut ottaa mukaan oma lippu ja tarjolla oli ollut kolme vaihtoehtoa, yhdessä niistä oli ollut Suomen vaakuna tunnuksena. Kahdessa muussa vaihtoehdossa oli ollut tekstattuna toisessa Suomi-Finland, toisessa Finlandia. Omaa lippua ei kuitenkaan saanut käyttää. Nimikyltinkin puuttuminen saattoi johtua siitä, että Venäjä olisi halunnut Suomen joukkueen esiintyvän osana Venäjän joukketta, olympialaiset osuivat ajankohtaan, jolloin Suomessa oli tilanne juuri muuttunut vaikeammaksi, ns. sortokauden alkuun. Valitettavasti tässä lähdeteoksessa eli Helge Nygrenin Politiikkaa Olympian ympyröissä (luvussa Suomi pelinappulana, ss. 18-19) ei ole kuvia ehdotetuista lipuista. Tuosta viimeisenä marssimisesta samaisessa teoksessa sanotaan, että sitä pidettiin Venäjän aiheuttamana, mutta urheilija Juho Waldemar Halmeen muistelmien mukaan se johtui siitä, että suomalaiset tulivat niin myöhässä stadionille, etteivät ehtineet omalle marssipaikalleen kolmanneksi, vaan joutuivat viimeisiksi järjestykseen.

Teoksessa Suomen lippu kautta aikojen (Siniairut 1983, päätoim. Caius Kajanti) kerrotaan vain Tukholman olympialaisten (1912) lippukiistasta. Myös siellä Suomen joukkue joutui marssimaan ilman omaa lippua, mutta nimikyltti, jossa luki Finland, heillä oli.

Tuo lippu, joka on kuvassa löytyy samaisesta teoksesta (s. 315), mutta sen käytöstä ei ole kirjassa tietoa. Se on kuulunut Museoviraston kokoelmiin, joten ehkä sieltä osattaisiin kertoa tarkemmin, mistä ainakin heidän kokoelmassaan oleva lippu on lähtöisin. Kansallismuseon yhteystiedot ja Museoviraston kirjaston yhteystiedot löytyvät täältä, https://www.museovirasto.fi/fi/yhteystiedot . Toinen paikka, josta asiasta voisi löytyä tarkempaa tietoa, on Urheilumuseo, tässä yhteystiedot https://www.urheilumuseo.fi/yhteystiedot/